Meldingen

Financiële effecten

Programmameldingen

In onderstaande tabel zijn de programmameldingen opgenomen waarvan we verwachten dat deze leiden tot een afwijking ten opzichte van de begroting.

In de kolom VM 1-2024 zijn de meldingen uit de 1e Voortgangsmonitor opgenomen. In kolom VM 2-2024 zijn de meldingen die nu actueel zijn, opgenomen. Deze regels worden niet in de begroting aangepast, met uitzondering van een aantal meldingen, waarvoor we wel de begroting willen aanpassen. Deze meldingen komen terug in het volgende hoofdstuk. Na de tabel volgt een toelichting op de regels uit de kolom VM 2-2024.

Financieel effect 2024 * € 1.000

programma

L/B

 1e VM-2024

L/B

2e VM-2024

Meldingen, verwerkt bij de 1e VM

Hogere vergoeding zwerfafval

Bereikbaarheid

B

750

B

750

Aanpassing GRP-voorziening aan gewijzigde kapitaallasten

Openbare Ruimte

L

-53

L

-53

Stijging energielasten Sportfondsen Nijmegen (zwembaden)

Sport

L

-400

L

-400

Meldingen, waarvoor we de begroting willen aanpassen

Voordeel op ontvangen middelen voor opvang ontheemden

WWZ

B

6.500

B

8.300

Raming lasten middelen opvang vluchtelingen en ontheemden

WWZ

L

-50.947

Raming baten middelen opvang vluchtelingen en ontheemden

WWZ

B

50.947

Niet bestede middelen aardgasvrijmaken toevoegen aan reserve

Openbare ruimte

L

6.600

Niet bestede middelen aardgasvrijmaken toevoegen aan reserve

Financiën

L

-6.600

Tekort Dub-middelen onttrekken aan reserve

Openbare ruimte

L

-268

Tekort Dub-middelen onttrekken aan reserve

Financiën

B

268

Overheveling budget 2025 voor 80 jaar vrijheid

Cultuur en Cult. Erfgoed

L

-200

Stijging Contributie VNG/GGU

Bestuur en Organisatie

L

-250

L

-250

Gestegen VRGZ-bijdrage

Veiligheid

L

-325

L

-325

Verhoging verzekeringspremies

Financiën

L

-100

L

-100

Overige meldingen programma's

Energiekosten gemeentelijke panden

Bestuur en Organisatie

L

200

L

250

Toename kosten facilitaire kosten

Bestuur en Organisatie

L

-340

L

-340

Huisvesting dienstverlening

Bestuur en Organisatie

L

-138

Stijging kosten verkiezingen

Bestuur en Organisatie

L

-335

L

-365

Extra inhuur Paspoortpiek

Bestuur en Organisatie

L

-140

Lagere legesinkomsten Rijbewijzen

Bestuur en Organisatie

B

-80

SaaS-oplossing als exploitatiekosten

Bestuur en Organisatie

L

-600

L

-700

Overschrijding overhead

Bestuur en Organisatie

L

-350

Tekort marktgelden

Economie en Toerisme

B

-100

B

-100

Energievouchers

Economie en Toerisme

L

234

Projecten economische visie

Economie en Toerisme

L

200

Lagere uitgaven subs.Welzijn, Inclusie en mantelzorgcompliment

WWZ

L

140

Teruggevorderde subsidies Welzijn en Inclusie voorg.jr.

WWZ

B

100

Vrijval budget Ouderen versterken sociale basis

WWZ

L

100

Verrekening GGD deel

WWZ

L

275

Buurtteams volwassenen

WWZ

L

-500

Wmo Begeleiding en Dagbesteding

WWZ

L

-3.200

L

-2.900

Wmo Beschermd Wonen

WWZ

L

546

L

257

Wmo Huishoudelijke verzorging

WWZ

L

658

L

1.167

Wmo Hulpmiddelen

WWZ

L

669

L

1.309

Jeugd

WWZ

L

-10.000

L

-9.000

Hogere exploitatiekosten wijkaccommodaties

WWZ

L

-52

L

-52

Lagere huuropbrengsten de Ster, de Klif en 't Hert

WWZ

B

-326

B

-326

Lagere verwachte horecaomzet (wijk)accommodaties

WWZ

B

-175

B

-175

Leistenen buitenwand wijkcentrum t Hert

WWZ

L

-350

Overschrijding uitvoeringskosten

WWZ

L

-550

BUIG en Individuele studietoeslag

Werk en Inkomen

L

-1.801

L

-2.538

BUIG en Individuele studietoeslag

Werk en Inkomen

B

-2.530

B

-1.055

Inkomensregelingen - Armoedebestrijding 

Werk en Inkomen

L

5.489

L

3.305

Inkomensregelingen -Schuldhulpverlening 

Werk en Inkomen

L

410

L

400

WSW en beschut werk 

Werk en Inkomen

L

375

L

1.161

Arbeidsparticipatie 

Werk en Inkomen

L

356

L

524

Teruggevorderde subsidie Peuterwerk

Onderwijs

B

680

Budgetruimte Peuterwerk

Onderwijs

L

369

Lagere kosten leerlingenvervoer

Onderwijs

L

208

Restantmiddelen Flexcollege

Onderwijs

L

116

Baggeren havens

Bereikbaarheid

L

-230

Hogere onderhoud- en beheerskosten parkeren

Bereikbaarheid

L

-450

L

-550

Lagere opbrengsten parkeren

Bereikbaarheid

B

-600

Extra energiekosten parkeergarages en parkeerterreinen

Bereikbaarheid

L

-550

L

-550

Leasekosten elektrische voertuigen buitendienst

Bereikbaarheid

L

-190

Tekort wijkgericht werken c.q. onderhoudsbudget wegen

Bereikbaarheid

L

-750

L

pm

Tekort onderhoudscontract derden

Bereikbaarheid

L

-150

L

-100

Tekort energielasten stadsbeheer

Bereikbaarheid

L

-600

Toename kosten reiniging

Bereikbaarheid

L

-750

L

-725

Kosten straatvegen

Bereikbaarheid

L

-500

L

-500

Korting Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Wonen en Sted. Ontw.

L

-185

L

-185

Bouwvergunningen leges

Wonen en Sted. Ontw.

B

-500

Beheer vastgoed, aframen begroting ivm verkoop panden

Wonen en Sted. Ontw.

L

-300

L

-287

Lagere opbrengsten afvalzakken

Openbare ruimte

B

-625

B

-685

Lagere vergoeding verpakkingsmateriaal

Openbare ruimte

B

-615

B

-500

Hogere kosten afvalinzameling

Openbare ruimte

L

-350

Kosten straatvegen

Openbare ruimte

L

500

L

500

Tekort onderhoudsbudget spelen

Openbare ruimte

L

-150

L

-150

Klimaatadaptatie

Openbare ruimte

L

-160

Energietransitie bedrijven

Openbare ruimte

L

300

VTH-milieu

Openbare ruimte

L

400

Legesopbrengsten milieu

Openbare ruimte

B

290

Tekort huurinkomsten

Cultuur en Cult. Erfgoed

B

-130

B

-143

Vrijval middelen verduurzamen monumentale panden

Cultuur en Cult. Erfgoed

L

200

Beheer vastgoed, huurderving en bijbeh.kosten (energie)

Cultuur en Cult. Erfgoed

L

-174

L

-238

Aanvullende subsidie zwembad Dukenburg

Sport

L

-100

L

-156

Terugbetaling teveel ontvangen subsidie SFN 2022 en 2023

Sport

B

260

Hogere exploitatiekosten sportaccommodaties

Sport

L

-100

L

-100

Lagere verwachte horecaomzet Triavium

Sport

B

-125

B

-125

Niet besteed groenbudget sportaccommodaties

Sport

L

150

Huurschuld Talent Centraal Nijm.t/m 2022 + energieschuld 2023

Sport

L

-360

L

-360

Lagere uitvoeringskosten

Sport

L

600

Implementatiekosten nieuw Fin.systeem 

Financiën

L

-750

L

-750

WOZ bezwaren

Financiën

L

-350

L

-350

Beheer vastgoed, huurderving en bijbeh.kn (energie) ivm leegst..

Financiën

L

-122

L

-76

Beheer vastgoed, huurderving en bijbeh.kn (energie) ivm leegst.

Financiën

B

-90

B

-90

Totaal 

-12.760

-6.392

- bedragen = nadeel, + bedragen = voordeel

Meldingen, waarvoor we de begroting willen aanpassen

Voordeel op ontvangen middelen voor opvang ontheemden (8,3 miljoen euro V)
Wij verwachten dat in 2024 de opvang van ontheemden tot een voordelig financieel resultaat zal leiden van 8,3 miljoen euro. De oorzaak van dit resultaat is gelegen in de royale forfaitaire vergoeding van het rijk voor de opvang van ontheemden. Op basis van de verwachte aantallen op te vangen ontheemden zal de rijksvergoeding uitkomen op 50,9 miljoen. De lasten die daarmee gepaard gaan – inclusief de extra benodigde formatie – komt niet boven de 42,6 miljoen uit.

Raming lasten en baten middelen opvang vluchtelingen en ontheemden (€ 0)
In 2024 vangt de gemeente Nijmegen op 2 (crisis-)noodopvanglocaties – Winkelsteeg en Koudenhoek - vluchtelingen op. Dit gebeurde tot en met mei in de Winkelsteeg en vanaf 7 juni op locatie Koudenhoek in Nijmegen Noord. Daarnaast verzorgen wij ook de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
Bij deze Voortgangsmonitor verwerken we zowel de lasten (50,9 miljoen euro) als de baten (50,9 miljoen euro) in de begroting.

Toevoegen middelen aan reserve Aardgasvrij maken (6,6 miljoen euro)
Het overgrote deel van het project aardgasvrij wordt gedekt uit rijksmiddelen of overige externe middelen. We verwachten dat we van de externe en eigen middelen in 2024 6,6 miljoen euro niet gaan uitgeven. Gelet op de geplande uitgaven in het warmtenet willen we deze middelen beschikbaar houden en ze daarom toevoegen aan de reserve Aardgasvrij maken.

Onttrekken Dub-middelen aan reserve Bodemsanering (€ 268.000)
Vanaf 2006 ontvangt Nijmegen rijksmiddelen voor de uitvoering van haar bodemtaken. Deze waren gekoppeld aan 2 elkaar opvolgende bodemconvenanten die onder andere waren afgesloten met het rijk en van 2009 tot 2020 liepen. Een belangrijk thema hierbij was het uitvoeren van bodemsanering op spoedlocaties. Daarnaast was er in de convenanten ook veel aandacht voor verbreding van het werkveld. Duurzaam beheer en efficiënt en veilig gebruik van de bodem en ondergrond ook als onderdeel van het natuurlijk systeem zijn daarbij belangrijk. Ter uitvoering van de convenanten werd voorzien in een bijbehorende formatieve dekking en middelen om (spoed)saneringen aan te pakken en de verbreding verder vorm te geven. De dekking voor bovenstaande saneringsactiviteiten uit het gemeentefonds vallen weg waardoor er een tekort in de begroting ontstaat. Dit vangen we op vanuit de bestemmingsreserve Bodemsanering voor 2024 en 2025. Voor de structurele oplossing om saneringsactiviteiten en verbreding verder vorm te geven, wordt in de Stadsbegroting 2026 een voorstel gemaakt.

Herdenking 80 jaar vrijheid (overhevelen budget 2025) (€ 200.000)
Bij de Stadsbegroting 2024-2027 is € 500.000  beschikbaar gesteld voor de herdenking van 80 jaar vrijheid, waarvan € 300.000 in 2024 en € 200.000 in 2025.  We zien dat de desbetreffende activiteiten (herdenking bombardement, herdenking Market Garden, Free Future) volledig in 2024 plaatsvinden. We stellen daarom voor om de beschikbare middelen van € 200.000 uit 2025 over te hevelen naar 2024.

Stijging Contributie VNG/GGU (€ 250.000 N)
Door de sterke stijging van het aantal inwoners en door prijsindexatie is het huidige budget voor de contributie VNG/GGU niet meer toereikend om de kosten te dekken.

VRGZ-bijdrage 2024 (€ 325.000 N)
De bijdrage die de gemeente Nijmegen moet betalen aan de VRGZ is hoger dan het budget in onze begroting. De stijging zit met name in prijsstijgingen en loonsomstijging. Ook is er sprake van een hogere gevraagde deelnemersbijdrage. Ook dit heeft betrekking op prijsstijgingen maar ook op verhoogde vrijwilligersvergoedingen door veel verloop, adviesvragen en de reguliere indexering.

Verhoging verzekeringspremies (€ 100.000 N)
Voor de verzekeringspremies is het budget ontoereikend. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat de onderwijspanden na taxatie eind 2023 een hogere herbouwwaarde hebben en doordat diverse verzekeringspremies per 1-1-2024 zijn geïndexeerd.

Overige meldingen

De overige meldingen verwerken we niet in de begroting. We doen dit omdat hier in aanloop naar de stadsrekening mogelijk nog wijzigingen in kunnen optreden.

Programma Bestuur en Organisatie
Energiekosten gemeentelijke panden (€ 250.000 V)
De energieprijzen voor de gemeentelijke kantoorpanden (gas en elektriciteit) zijn vastgezet voor 2024 en een groot deel van 2025. Voor 2024 is aan de begroting voor energieverbruik van de kantoorpanden € 1.250.000 toegevoegd op basis van de toenmalige verwachtingen. Vanuit de huidige verwachtingen blijken de kosten dit jaar lager uit te gaan vallen. De daadwerkelijke kosten zijn uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur de komende maanden. We blijven de mogelijkheden onderzoeken om het energieverbruik te verminderen. Voor 2025 en volgende jaren is de begroting hierop aangepast.

Toename kosten facilitaire producten (€ 340.000 N)
De kosten voor de facilitaire producten stijgen door nieuwe contracten als gevolg van de wettelijk verplichte aanbestedingen (warme dranken), door het hogere minimumloon voor schoonmakers en doordat de ambtelijke organisatie de afgelopen 4 jaar met ± 10% is gegroeid waardoor ook het gebruik van een aantal producten is toegenomen.

Huisvesting dienstverlening (€ 138.000 N)
Wij huren als gemeente een locatie van derden aan de Tweede Walstraat in Nijmegen omdat onze eigen panden niet toereikend zijn. De eerste verdieping wordt gebruikt voor de dienstverlening omtrent Registratie niet-ingezeten (RNI). Deze kosten kunnen we niet opvangen binnen onze begroting.

Stijging kosten verkiezingen (€ 365.000 N)
De kosten voor verkiezingen zijn gestegen als gevolg van de sterke kostenstijging van onder andere catering, energie- en huurkosten locaties en drukwerk en van hogere kosten voor de organisatie van de verkiezingen als gevolg van de wetswijziging. Daarnaast hebben we in 2024 een extra structurele kostenstijging gezien door de recente aanbesteding van de postbezorging, de extra kosten van het Gemeentelijk Stembureau (wettelijke vereiste) en overhead. Bovenstaande betreft een structureel tekort. De begroting is hierop aangepast vanaf 2025.

Paspoortpiek (2024 t/m 2028) (€ 140.000 N)
In deze periode hebben we in plaats van 7.000 – 8.000 jaarlijkse aanvragen voor paspoorten/ID-kaarten, naar verwachting zo’n 30.000 – 40.000 aanvragen te verwerken. Om tijdens deze piek binnen acceptabele wachttijden te blijven, hebben we dit jaar extra tijdelijke medewerkers opgeleid en ingezet. Deze medewerkers hebben we ingehuurd op basis van de verwachte aantallen reisdocumenten. De aantallen zijn lager dan verwacht met als gevolg minder inkomsten uit leges terwijl we wel kosten maken voor de ingehuurde medewerkers.

Rijbewijzen (€ 80.000 N)
We zien een afname van de leges bij de rijbewijzen doordat Nijmegenaren meer gebruik zijn gaan maken van de digitale aanvraagmogelijkheid bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). In de prognose voor 2025 houden we rekening met deze ontwikkeling.

Saas-oplossing als exploitatiekosten (€ 700.000 N)
Tot en met 2022 hebben we implementatiekosten van Software as a Service (SaaS) als investering verantwoord. Het BBV geeft aan dat dergelijke implementatiekosten niet als investering mogen worden aangeduid omdat we niet het juridisch en economisch eigendom bezitten. Omdat we deze kosten vanaf 2024 als exploitatiekosten moeten verantwoorden, geeft dit bij het programma Bestuur en Organisatie een nadeel van 0,5 – 0,9 miljoen euro. Deze bandbreedte wordt aangehouden omdat het lastig is in te schatten op welk moment de kosten precies gemaakt worden. Op dit moment is er voor 1 miljoen aan intakes gealloceerd (toegekend via besluit), terwijl er nog maar € 300.000 is gerealiseerd via daadwerkelijke facturering en er daarnaast voor € 500.000 aan verplichtingen is uitgezet.

Overschrijding overhead (€ 350.000 N)
Er zijn frictiekosten ontstaan voor met name het bovenformatief personeel.

Programma Economie en Toerisme
Tekort Marktgelden  € 100.000 N)
De gemeente realiseert per kwartaal zo'n € 50.000 aan marktgelden. In de begroting 2024 staat een bedrag van
€ 300.000 aan baten opgenomen. We verwachten dat we aan het eind van het jaar een tekort hebben van € 100.000.

Energievouchers (€ 234.000 V)
Van de 5 miljoen euro die de gemeenteraad eind 2022 beschikbaar heeft gesteld voor energiecrisisaanpak, is in 2023 € 250.000 beschikbaar gesteld aan het programma Economie & Toerisme voor de verstrekking van energievouchers aan kleine MKB-ondernemers. Hiervan is € 234.000 in 2023 niet uitgegeven die we in 2024 van de uitvoerende organisatie terug hebben ontvangen.

Projecten economische visie (€ 200.000)

Van het uitvoeringsprogramma van de economische visie zijn niet alle beschikbare middelen besteed aan nieuwe projecten. Deze middelen vallen eind 2024 vrij.

Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg
Lagere uitgaven subsidies Welzijn en Inclusie en mantelzorgcompliment (€ 120.000 V)
Vanwege voorziene krapte op het terrein van Welzijn en Inclusie vanaf 2026 gaan we nu al behoudend om met subsidie-uitgaven die mogelijk een structurele doorwerking hebben. Op diverse subsidieposten tezamen leidt dit tot een voordeel van € 80.000. Een deel van de kosten (€ 20.000) van het mantelzorgcompliment, is verantwoord onder de specifieke GALA uitkering voor mantelzorg. Daarnaast zijn de lasten van het mantelzorgcompliment € 20.000 lager.

Teruggevorderde subsidies Welzijn en Inclusie voorgaande jaren (€ 100.000 V)
De vaststelling van een aantal subsidies uit 2021, 2022 en 2023 leiden in totaliteit tot een terugbetaling.

Vrijval overgeheveld budget Ouderen Versterken Sociale Basis (€ 100.000 V)
In de december-circulaire 2022 werden voor Ouderen Versterken Sociale Basis middelen toegekend. Vanwege krapte in beleidscapaciteit lukte het in 2023 niet om deze uit te geven en werden ze overgeheveld naar 2024. Maar ook in 2024 is het om dezelfde reden niet gelukt deze middelen uit te geven.

GGD deel terugbetaling Algemene Reserve en onderschrijding budget (€ 275.000 V)
Uit de jaarrekening 2023 bleek dat de Algemene Reserve van de GGD, met toepassing van de regelgeving hierover, te hoog was. Dit betekent dat er een bedrag van € 200.000 is teruggestort door de GGD. Daarnaast wordt de geraamde extra huur voor huisvesting consultatiebureaus in 2024 slechts deels uitgegeven en is er een klein overschot op de RVP middelen (Rijksvaccinatie Programma) (€ 75.000). Deze afwijkingen zijn allemaal a-structureel.

Mogelijke dekking door IZA /GALA middelen van reeds gedane uitgaven (€ pm)
De gemeente Nijmegen heeft een specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (IZA)-doelen voor 2024 ontvangen van 2,5 miljoen euro voor de samenwerkingsregio. Mocht dit budget niet volledig uit worden gegeven, dan wordt onderzocht  of het mogelijk is om reeds gedane uitgaven alsnog ten laste te brengen van deze regeling. Indien dit mogelijk blijkt te zijn, zal dit een positief financieel effect hebben. In mindere mate geldt dit ook voor de middelen van het Gezond Actief Leven Akkoord(GALA/SPUK).

Buurtteams Volwassenen (€ 500.000 N)
Dit nadelig resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door de aanpassing lumpsumbudget 2024 Buurtteams Volwassenen met een verhoging van € 500.000.

Wmo Begeleiding en Dagbesteding (3 miljoen euro N)
Op het onderdeel Wmo begeleiding en dagbesteding verwachten we een nadeel dat ligt tussen 2,5 en 3,5 miljoen euro. De Buurtteams Volwassenen zijn goed op weg, wat er voor zorgde dat het aantal cliënten met geïndiceerde begeleiding in augustus 2024 is gedaald met 56% ten opzichte van december 2021. In de begroting 2024 wordt echter al rekening gehouden met een daling van 80% van het aantal cliënten op geïndiceerde begeleiding. Dit is de belangrijkste oorzaak van het tekort op begeleiding. Naast buurtteams Volwassenen zijn er ook andere verwijzers die verwijzen naar geïndiceerde begeleiding zoals Regieteams en Buurtteam Jeugd & Gezin.
Deze overige verwijzers hebben voor 2024 samen een verwacht aandeel van tussen 25% tot 35% in het totaal aan geïndiceerde begeleiding qua cliënten en kosten. We blijven actief sturen op inzet van groei van de basishulp via de beide Buurtteams-organisaties in plaats van inzet van geïndiceerde hulp.

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang (€ 257.000 V)
Tot dit taakveld behoren de beleidsonderdelen maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld, noodopvang uitgeprocedeerden en Wmo beschermd wonen. Met uitzondering van de noodopvang uitgeprocedeerden gaat het hier om regionale taken waarvoor Nijmegen nog centrumgemeente is.

In de afgelopen jaren heeft dit taakveld aanzienlijke positieve financiële resultaten behaald op het onderdeel Beschermd Wonen. Vorig jaar, in de opmaat naar de stadsbegroting 24’-27’, zijn om deze reden opnieuw verwachte voordelen al in de begroting opgenomen.
We verwachten een Nijmeegs positief resultaat binnen een bandbreedte van -0,7 tot 1,3 miljoen euro op een totale begroting van 65,5 miljoen euro. Hierbij constateren we dat de gecontracteerde partijen minder besteden dan gecontracteerd, wat resulteert in een lagere realisatie ten opzichte van de begroting. Daarnaast zien we een daling in de uitgaven voor persoonsgebonden budgetten (PGB) voor Beschermd Wonen. Tegelijkertijd wordt dit voordeel deels afgevlakt door een toename van het aantal maatwerkovereenkomsten (betalingsafspraken met niet gecontracteerde Beschermd Wonen aanbieders). Op langere termijn betreft het hier een incidenteel voordeel door de op handen zijnde doordecentralisatie, die nu is uitgesteld met als streefdatum 1 januari 2026.

Voor Maatschappelijke Opvang zien we dat de realisatie hoger uitvalt dan de begroting doordat we hogere subsidies verstrekken aan partijen die activiteiten uitvoeren ten behoeve van maatschappelijke opvang, als gevolg van de toenemende druk op deze voorzieningen. Dit resultaat valt binnen de aangegeven bandbreedte in de 1e voortgangsmonitor 2024.

Wmo huishoudelijke verzorging (€ 1.167.000 V) en WMO hulpmiddelen (€ 1.309.000 V)
Op het onderdeel Wmo huishoudelijke verzorging verwachten we in 2024 een voordeel dat ligt tussen 1,0 en 1,4 miljoen euro en op het onderdeel Wmo hulpmiddelen een voordeel dat ligt tussen 1,1 en 1,5 miljoen euro.
In 2024 lukt het nog niet om met de huidige bezetting van Wmo consulenten de wachtlijsten te laten afnemen. De wachttijd is in de loop van 2024 verder opgelopen. Dit heeft ook effect op de financiële prognose waarbij we rekening houden met een groei van het aantal cliënten. Door de achterstanden zien we deze groei echter nog niet terug in de financiële realisatie. Er wordt in het team geïnvesteerd zodat we efficiënt en kwalitatief kunnen indiceren waardoor we de komende jaren de groeiende instroom beter aankunnen. Een aanvullende verklaring voor het gunstige resultaat op Wmo hulpmiddelen is dat we een voordeel van 0,4 miljoen euro verwachten op vraagafhankelijk vervoer. Dit wordt veroorzaakt door een gunstigere indexatie en een teruggaaf over 2023.

Jeugd (9 miljoen euro N)
De jeugdhulp is verdeeld over vier producten: Samenkracht en burgerparticipatie (preventieve jeugdhulp), Wijkteams (Buurtteams Jeugd & Gezin), Maatwerkdienstverlening 18- (ambulante jeugdhulp en specialistische jeugdhulp met verblijf) en Geëscaleerde zorg 18- (jeugdbescherming en jeugdreclassering). Ten opzichte van de melding in de 1 e Voortgangsmonitor zien we een positieve ontwikkeling van het te verwachten resultaat van 1 miljoen euro. We hanteren een bandbreedte voor de prognose van het resultaat tussen de 8 en 10 miljoen euro negatief. Deze bandbreedte is gebaseerd op de realisatiecijfers tot en met juni 2024, waarin we een voorzichtige daling zien binnen de gerealiseerde kosten van ambulante jeugdhulp. Deze positieve trend is mede een uitkomst van de aanpak met taakstellende bestedingsruimtes. Dit is belangrijk als eerste stap in het realiseren van de (structurele) taakstelling op bestedingsruimte jeugd van 6 miljoen euro met ingang van 2025.
De jeugd-ggz zonder verblijf en de jeugdhulp met verblijf ontwikkelen zich echter zoals verwacht gedurende de melding van de 1e Voortgangsmonitor. Het meerjarige beeld dat gevormd is tijdens de melding van de 1e Voortgangsmonitor, namelijk dat de kosten van jeugdzorg blijven stijgen, blijft ongewijzigd. In welke mate dit tot tekorten leidt, is afhankelijk van keuzes die worden gemaakt. Daarbij geldt dat de beïnvloedbaarheid van deze kosten beperkt is, onder andere door de positie van wettelijke verwijzers als huisartsen, rechters en gecertificeerde instellingen. Deze keuzes dienen te worden gemaakt voor zowel de beschikbare budgetten (begrotingscomponent) als de zorg (realisatiecomponent). Belangrijke onderdelen van de keuzes voor beschikbare budgetten zijn het oordeel van de deskundigencommissie begin 2025 en het Regioprogramma + lokaal plan Jeugd. In deze programma's wordt richting gegeven aan de vastgestelde Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028.

Raming lasten en baten middelen opvang vluchtelingen en ontheemden (€ 0)
In 2024 vangt de gemeente Nijmegen op 2 (crisis-)noodopvanglocaties – Winkelsteeg en Koudenhoek - vluchtelingen op. Dit gebeurde tot en met mei in de Winkelsteeg en vanaf 7 juni op locatie Koudenhoek in Nijmegen Noord. Daarnaast verzorgen wij ook de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
Bij deze Voortgangsmonitor verwerken we zowel de lasten (50,9 miljoen euro) als de baten (50,9 miljoen euro) in de begroting.

Voordeel op ontvangen middelen voor opvang ontheemden (8,3 miljoen euro V)
Wij verwachten dat in 2024 de opvang van ontheemden tot een voordelig financieel resultaat zal leiden van 8,3 miljoen. De oorzaak van dit resultaat is gelegen in de royale forfaitaire vergoeding van het Rijk voor de opvang voor ontheemden. Op basis van de verwachte aantallen op te vangen ontheemden zal de Rijksvergoeding uitkomen op 50,9 miljoen. De lasten die daarmee gepaard gaan – inclusief de extra benodigde formatie – komt niet boven de 42,6 miljoen uit.

Hogere exploitatiekosten wijkaccommodaties door stijging WOZ-waarde (€ 52.000 N)
Door een gewijzigde systematiek in de bepaling van de WOZ-waarde is de OZBE-aanslag in veel gevallen gestegen met 20-35% ten opzichte van voorgaande jaren.

Structureel lagere huuropbrengsten wijkcentra de Ster, de Klif en ‘t Hert (€ 326.000 N)
We huisvesten basisscholen in wijkcentra de Ster, de Klif en ‘t Hert. Op basis van het aantal leerlingen ontvangen we een vergoeding hiervoor. Er is al jaren een krimp in het aantal leerlingen van deze basisscholen. Hierdoor ontvangen wij (structureel) minder inkomsten.

Lagere verwachte horecaomzet (wijk)accommodaties (€ 175.000 N)
Door de sterk gestegen inkoopprijzen is de marge op horeca sterk gedaald. Daarnaast zien we een sterke terugloop in de afname van horeca. Vermoedelijk komt dit komt doordat bezoekers minder te besteden hebben, in verband met de financieel onzekere tijden.

Overschrijding uitvoeringskosten (€ 550.000 N)
Door verzuim, de invoering van het nieuwe roosterkader (verplichte pauzes) en het in eigen beheer nemen van de horeca in de Ark van Oost zijn de uitvoeringskosten hoger dan begroot.

Programma Werk en Inkomen
Taakveld Inkomensregelingen
Op basis van de huidige inschattingen wordt er een positief resultaat verwacht van 0,1 miljoen euro. Onder dit taakveld wordt BUIG, individuele studietoeslag (IST), Bbz bedrijfskapitaal, Armoedebestrijding en  Schuldhulpverlening verantwoord.

BUIG en Individuele studietoeslag (€ 3.592.000 N)
Op de bijstandsuitkeringen (BUIG) verwachten we een tekort van 3,3 miljoen euro. Het verwachte tekort wordt veroorzaakt door de negatieve relatie tussen het (objectief bepaalde) Rijksbudget BUIG en de nadelige ontwikkelingen van het aantal klanten in 2023 en 2024 in Nijmegen. Het budgetaandeel BUIG is ten opzichte van 2023 gedaald (we ontvangen relatief minder budget uit het macrobudget). Daarnaast zien we een stijging van het klantenaantal BUIG in 2023 en 2024 (ontwikkeling t/m augustus); het aantal klanten neemt in Nijmegen meer toe dan de gemiddelde landelijke stijging (2023) en die van de referentiegemeenten (2024).
We verwachten dit jaar wederom een overschrijding op de individuele studietoeslag. Ondanks een verruiming van het budget, door een budgetoverheveling binnen het programma, verwachten we een overschrijding van 0,4 miljoen euro.

Op dit taakveld spelen echter een groot aantal onzekerheden die van invloed kunnen zijn op het geprognosticeerde resultaat, zoals de ontwikkeling van het aantal BUIG-uitkeringen in de maanden september t/m december 2024 (aantallen cliënten PW, IOAW/Z en Bbz), de ontvangsten op de openstaande vorderingen (debiteuren), de mutatie voorziening openstaande vorderingen en de inzet van de loonkostensubsidies door de MGR/Werkbedrijf.

Armoedebestrijding (€ 3.305.000 V)
Het voordelige resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door een verwacht overschot op de energietoeslag 2023 (3,5 miljoen euro). Voor 2024 ligt het aantal toekenningen veel lager dan eerder ingeschat. Vanuit Armoedebestrijding en Schuldhulpverlening dragen we dit jaar incidenteel bij aan knelpunten binnen de uitvoeringsafdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht. Dit doen we door de financiering van tijdelijke inzet om achterstanden weg te werken, bijdragen aan noodzakelijke opleidingskosten van consulenten en inzet die bijdraagt aan een verbetering van de kwaliteit van dienstverlening. Het gaat om een eenmalige bijdrage van ruim 0,9 miljoen euro. Dit is in het resultaat meegenomen.

Schuldhulpverlening (€ 400.000 V)
Het verwacht voordeel wordt met name veroorzaakt door een lagere uitnutting van het budget Jongeren Perspectief Fonds. Daarnaast verwachten we een tekort van 0,2 miljoen euro op de Meedoenregeling.

WSW en beschut werk (€ 1.161.000 V)
De uitvoering van dit taakveld ligt bij het WerkBedrijf. Het verwachte resultaat 2024 is grotendeels gebaseerd op de halfjaarrapportage 2024 van de MGR WerkBedrijf en wordt voornamelijk verklaard door een afwijking op de ramingen die zijn opgenomen in de begroting van de MGR. Zo is onder andere de uitstroom van SW-medewerkers hoger dan verwacht en valt de indexering van de SW-lonen lager uit dan verwacht.

Arbeidsparticipatie (€ 524.000 V)
Op het onderdeel Participatie verwachten we in 2024 een voordeel bij het WerkBedrijf op de detacherings­banen en door projecten die later zijn gestart. Daarnaast verwachten we bij de Maatwerkbanen dat de begrote middelen in 2024 niet volledig worden ingezet ondanks de aframing van het budget met de ‘ombuigingsmaatregelen 2023’.

Programma Onderwijs
Teruggevorderde subsidie Peuterwerk (€ 680.000 V)
Op het beleidsveld Peuterwerk verwachten wij in 2024 een positief resultaat van 1 miljoen euro. Dit houdt verband met een terugvordering in 2024 van teveel verleende subsidie in 2023 aan KION.

Budgetruimte Peuterwerk (€ 369.000 V)
We verwachten een overschot op de budgetruimte Peuterwerk dat in 2024 niet is geprogrammeerd. Dit is vooral veroorzaakt door de ruime jaarlijkse loon- en prijscompensatie voor het onderwijsachterstandenbeleid door het rijk.

Lagere kosten leerlingenvervoer (€ 208.000 V)
Door lagere vervoersaantallen in het ijkjaar 2023 en een latere volledige invoering van de zero-emissie ontstaat er in 2024 een voordeel op de geraamde middelen voor Leerlingenvervoer. Dit geldt ook in 2025 en 2026. Vanaf 2027 is dit voordeel niet meer aanwezig omdat vanaf dat jaar de zero-emissie voor 100% is ingevoerd.


Restant middelen Flexcollege (€ 116.000 V)

Op het eind van het schooljaar 2023-2024 zijn de werkzaamheden van het Flexcollege beëindigd. De geraamde middelen voor de 2de helft van 2024 vallen daarom vrij.

Programma Bereikbaarheid
Baggeren Havens (€ 230.000 N)
De overschrijding van het budget is te wijten aan onverwachte indexatiekosten en onvoldoende budgetoverheveling tussen 2022-2023 en 2023-2024. Het baggeren van de Waalhaven is cruciaal voor de leefbaarheid op de woonboten en woonschepen en de bereikbaarheid van de haven voor onder andere de hulpdiensten van politie, brandweer en rijkswaterstaat (RWS). Zonder uitvoering komt de veiligheid en efficiëntie van de varende noodhulpverlening in gevaar.

Hogere onderhoud- en beheerskosten parkeren (€ 500.000- € 550.000 N)
Bij de eerste voortgangsmonitor is er melding gedaan van een structurele uitzetting van kosten van onderhoud en beheer. De kosten van vervanging van lusdetectie bij de slagbomen en onderhoud en vervanging bij de roadbarriers nemen toe. De inschatting is nu dat het tekort voor 2024 tussen de € 500.000 en € 550.000 zal uitkomen.

Lagere opbrengsten parkeren (€ 600.000 N)
We verwachten minder parkeeropbrengsten te realiseren. Zoals elk jaar het geval is zien we in het 3e kwartaal een dip in de opbrengsten vanwege de zomervakantie. De verwachting is dat de parkeeropbrengsten in het 4e kwartaal nog enigszins zullen bijtrekken.

Hogere energiekosten parkeren, compensatie boete Waalkade en kosten transferium parkeren tijdens Vierdaagse  (€ 550.000)
We verwachten bij de energiekosten parkeren een overschrijding tussen de € 350.000 en € 400.000. Verder zijn er extra kosten gemaakt als gevolg van de compensatie van geschreven boetes bij de Waalkade. Deze terugbetaling is niet voorzien in de begroting en leidt tot een overschrijding. Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor het aanbrengen en beheren van de tijdelijke parkeervoorziening tijdens de Vierdaagse. De compensatie van de onterecht geschreven boetes aan de Waalkade verklaart de overige overschrijding.

Tekort wijkgericht werken cq onderhoudsbudget wegen (pm)
Bij de eerste voortgangsmonitor is er melding gemaakt van een structureel tekort van € 750.000 voor wijkgericht werken en het onderhoudsbudget wegen.
De stand van zaken tijdens de tweede voortgangsmonitor is dat er nog een groot aantal werkzaamheden in de planning staan voor het 4e kwartaal maar dat het nog niet zeker is of deze nog volledig in 2024 afgerond zullen worden. Het is op dit moment lastig hiervoor een inschatting hiervan te maken.

Tekort onderhoudscontract derden mbt civiele kunstwerken (€ 100.000 N)
Bij de eerste voortgangsmonitor is er melding gemaakt van een tekort van € 150.000. Door de inzet van een deel van de areaalgelden is de verwachting dat het tekort teruggebracht kan worden.

Toename kosten reiniging (€ 725.000 N)
Als gevolg van de uitbreiding van de stad nemen de reinigingskosten toe. Vanaf 2024 leidt dit tot een structurele overschrijding van € 750.000.

Hogere kosten straatvegen (€ 500.000 N)
De kosten voor straatvegen zijn als gevolg van de areaaluitbreiding aanzienlijk toegenomen. Een deel hiervan kan worden toegerekend aan het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en zal worden onttrokken aan de voorziening GRP (onderdeel programma Openbare Ruimte). De dekking voor de overige overschrijding vormt onderdeel van de DVO Dar die voor een deel in dit programma en voor een deel in het programma Openbare Ruimte is geraamd.  

Programma Wonen en stedelijke ontwikkeling
Korting Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) (€ 185.000 N)

In het kader van het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet is in 2018 de beheerovereenkomst landelijke voorziening digitaal stelsel (DSO-LV) ondertekend. Gemeenten moeten aan deze landelijke voorziening financieel naar rato bijdragen. Hiervoor wordt vanaf 2020 een structurele uitname gedaan uit het gemeentefonds. Deze korting op het gemeentefonds is bij de jaarrekening 2020 verwerkt ten laste van het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij voorzien nog steeds geen besparing op de uitvoeringskosten door de komst van deze landelijke voorziening. Landelijk is de voorziene besparing door de komst van de Omgevingswet nog volop onderwerp van discussie en lijkt de haalbaarheid hiervan in de opgenomen omvang klein. Voor 2024 verwachten we een tekort op de uitvoeringskosten vanwege het niet halen van de ingerekende besparing.

Bouwvergunningen leges (€ 500.000 N)
De DU uitvoeringskosten invoering omgevingswet (septembercirculaire 2024) met een omvang van 0,5 miljoen euro eenmalig voor 2024 wordt toegevoegd  aan de begroting. Desalniettemin treedt er een overschrijding op bij de lasten van 0,5 miljoen euro door een drukker werkprogramma en de overgang naar de omgevingswet in het algemeen.   

Beheer vastgoed, aframen begroting in verband met verkoop panden (€ 287.000 N)
Vanuit de verkoopopgave zijn in de voorgaande jaren panden verkocht waarvan de exploitatiebegroting nog niet is verwerkt.

Programma Openbare Ruimte
Lagere opbrengsten afvalzakken (€ 685.000 N)
We realiseren niet de geïndexeerde geraamde opbrengsten. Vanaf het begrotingsjaar 2025 zullen de prijzen van de afvalzakken toenemen waardoor het tekort naar verwachting zal worden opgevangen.

Lagere vergoeding verpakkingsafval (€ 500.000 N)
De gemeente Nijmegen ontvangt een lagere financiële vergoeding voor het verpakkingsafval.

Hogere kosten afval (€ 350.000 N)
De transport en verwerkingskosten van de huishoudelijke afvalstromen vallen hoger uit. Daarnaast vallen de kosten van preventief en curatief onderhoud van alle ondergrondse en bovengrondse inzamelmiddelen voor rest, glas, textiel en plastic+ hoger uit. Dit geldt ook voor de kosten voor het reinigen van de rolcontainers, veroorzaakt doordat het aantal inpandige afvalruimtes is toegenomen. Ten slotte zijn de afschrijvingslasten toegenomen, doordat er in 2023 veel investeringen zijn gedaan in ondergrondse (pers) container, luiercontainers en cocons

Hogere kosten voor straatvegen (€ 500.000 V)
De kosten voor straatvegen zijn als gevolg van de areaaluitbreiding aanzienlijk toegenomen. Een deel hiervan kan worden toegerekend aan het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en zal worden onttrokken aan de voorziening GRP. De budgetten voor straatvegen vormen onderdeel van de DVO Dar die voor een deel in dit programma en voor een deel in het programma Bereikbaarheid is geraamd. In dit programma is een voordeel dat dient ter dekking van het tekort in het programma Bereikbaarheid.

Tekort onderhoudsbudget Spelen (€ 150.000 N)

Door kostenstijgingen is er voor het jaar 2024 onvoldoende budget om de noodzakelijke 2e ronde voor het onderhoud van de ondergronden van de speeltoestellen in de stad te kunnen uitvoeren.

Energietransitie bedrijven (€ 300.000 V)
We hebben minder (onderzoeks)kosten op het onderdeel energietransitie bedrijven gemaakt waardoor we verwachten dat eind van het jaar nog een budget van € 300.000 beschikbaar zal zijn.

VTH-milieu (ODRN) (€ 400.000 V)
De verwachte onderbesteding bij VTH-milieu (Vergunningverlening,Toezicht en Handhaving) kent twee oorzaken. Het aantal meldingen en vergunningaanvragen is lager dan begroot. En door een tekort aan toezichthouders zijn er minder milieucontroles uitgevoerd dan geprogrammeerd. In overleg met ODRN kijken we of de opgelopen achterstanden milieutoezicht (deels) kunnen worden ingelopen.

Legesopbrengsten milieu (€ 290.000 N)
In verband met de komst van de omgevingswet worden er vanaf 2024 leges geheven voor milieu-aanvragen. Het aantal milieu-aanvragen is tot op heden beperkt. Mogelijk hebben bedrijven geanticipeerd op het feit dat er vanaf dit jaar leges moeten worden betaald.

Programma Cultuur en Cultureel erfgoed
Tekort op huurinkomsten vanwege lagere/geen indexering in huurcontracten (€ 143.000 N)
De indexering in meerdere huurcontracten loopt niet gelijk op met de indexering op de gemeentelijke begroting. De afgelopen jaren is hierdoor een gat ontstaan.

Verduurzaming monumenten (€ 200.000 V)
We hebben jaarlijks € 200.000 geraamd voor het verduurzamen van monumenten. In 2024 is de subsidieregeling daarvoor ingesteld. De niet-bestede middelen uit 2023 zijn toegevoegd aan het budget 2024. We zien nu dat de voorbereidingen voor de subsidieregeling, zoals aanpassingen aan de omgevingsvergunningen en afstemming met de provinciale subsidie, meer tijd vergen. De overgehevelde middelen uit 2023 kunnen eind 2024 vrijvallen. De restantmiddelen uit 2024 hevelen we over naar 2025.

Beheer vastgoed, huurderving en bijhorende kosten (energie) (€ 238.000 N)
Een aantal panden wordt op dit moment niet verhuurd en staat leeg. Daardoor hebben we minder huuropbrengsten terwijl we wel uitgaven voor energie hebben.

Programma Sport
Aanvullende subsidie zwembad Dukenburg (Sportfondsen Nijmegen) (€ 156.000 N)
Sinds juni 2024 is Sportfondsen Nijmegen (SFN) de nieuwe exploitant van zwembad Dukenburg tot aan de opening van het nieuwe sportcentrum in Winkelsteeg. De begroting laat zien dat SFN een hogere jaarlijkse vergoeding dan nu begroot nodig heeft voor het risicovol exploiteren en beheren van het zwembad. Voor de maanden juni – december 2024 betekent dit een (structurele) extra vergoeding van € 100.000. Daarbovenop zijn eenmalige overnamekosten gemaakt van ca. € 56.000.

Terugbetaling te veel ontvangen subsidie SFN 2022 en 2023 (€ 260.000 V)
Op basis van de jaarrekeningen van SFN is gebleken dat SFN te veel subsidie heeft ontvangen. Hoofdoorzaak is dat SFN meer bezoekers heeft gehad dan verwacht.

Hogere exploitatiekosten sportaccommodaties door stijging WOZ-waarde (€ 100.000 N)
Door een gewijzigde systematiek bij de bepaling van de WOZ-waarde is de OZBE-aanslag in veel gevallen gestegen met 20-35% ten opzichte van voorgaande jaren. Een eerste raming laat zien dat dit voor de sportaccommodaties een stijging van ca. € 100.000 betekent.

Lagere verwachte horecaomzet Triavium (€ 125.000 N)
Bij de stadsbegroting 2020 zijn de geraamde baten voor het Triavium structureel verhoogd met € 150.000. Dit bedrag blijkt onhaalbaar en kan onvoldoende opgevangen worden met hogere entree- en horecaprijzen. Daarnaast is de marge op horeca gedaald door de sterk gestegen inkoopprijzen. De verkoopprijzen zijn niet evenredig mee gestegen met de inkoopprijzen, om de horeca betaalbaar te houden voor bezoekers. Daarnaast wordt er ook minder horeca afgenomen.

Niet besteed groenbudget sportaccommodaties (€ 150.000 V)
Gelet op de gebiedsontwikkeling Winkelsteeg en daarmee de beoogde toekomstige sloop van sportpark Vossendijk heeft er geen groenonderhoud plaatsgevonden. Tegelijkertijd is er, mede door kwalitatief goed onderhoud, dit jaar geen benodigde toplaag-renovatie van een natuurgrasveld doorgevoerd.

Huurschuld Talent Centraal Nijmegen t/m 2022 + energieschuld 2023 (€ 360.000 N)
De huurschuld door de coronapandemie tot medio 2022 bedraagt € 250.000. Daarnaast is er een huur- en energieschuld in 2023 van € 110.000. De opgebouwde schuld in 2023 wordt veroorzaakt door een structureel tekort in de exploitatie.

Overschot uitvoeringskosten (€ 600.000 V)
Door extra subsidiemiddelen vanuit het rijk hebben we (tijdelijk) een overschot op de uitvoeringskosten. Daarnaast hebben we tijdelijke vacatureruimte en minder hoge salarislasten door jonge, startende medewerkers.

Programma Financiën
Implementatiekosten nieuw financieel systeem (€ 750.000 N)
Na vertraging is de nieuwe planning vastgesteld op 1 januari 2025. Doordat de oorspronkelijke implementatie is uitgesteld, vallen de projectkosten, de inhuurkosten en kosten voor extra inzet van consultants hoger uit.  

WOZ Bezwaren (€ 350.000 N)
De verwachting is dat de kosten voor het afhandelen van bezwaarschriften (inhuur en uitbesteding) circa € 150.000 meer zullen bedragen en de proceskostenvergoeding circa € 200.000 meer zal bedragen.

Beheer vastgoed, huurderving en bijhorende kosten (energie) in verband met leegstand (€ 166.000 N)
Een aantal panden wordt op dit moment niet verhuurd en staat leeg. Daardoor hebben we minder huuropbrengsten terwijl we wel uitgaven voor energie hebben.

Deze pagina is gebouwd op 11/05/2024 10:39:51 met de export van 11/05/2024 10:34:22