Verzamelvoorstel
In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:
- In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
- Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
- Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
- Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
- Actualisatie van onderhoudsreserves;
- Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
- Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
- Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
- Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
- Totaaloverzicht met de voorgestelde budgetoverhevelingen
Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.
Budgetoverhevelingen
We stellen voor de volgende budgetten over te hevelen naar 2025. Na de tabel volgt per post een toelichting.
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. CITC | Financiën | B | 0 | 115 | 0 | 0 | 0 |
L | -115 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 115 | -115 | 0 | 0 | 0 | |
2. VIA-T | Financiën | B | 0 | 620 | 100 | 100 | 0 |
L | -820 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 820 | -620 | -100 | -100 | 0 | |
3. Huuropbrengsten concerten Goffertpark | Financiën | B | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | |
4. Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang | Financiën | B | 0 | 120 | 0 | 0 | 0 |
L | -120 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 120 | -120 | 0 | 0 | 0 | |
5. Verduurzaming monumenten | Financiën | B | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 |
L | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | 150 | -150 | 0 | 0 | 0 | |
6. Energie besparen | Financiën | B | 0 | 1.000 | 2.200 | 0 | 0 |
L | -3.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Openbare ruimte | L | 3.200 | -1.000 | -2.200 | 0 | 0 | |
7. Experiment gesloten coffeeshop | Financiën | B | 0 | 392 | 0 | 0 | 0 |
L | -392 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Veiligheid | L | 392 | -392 | 0 | 0 | 0 | |
8. Actieplan Binnenstad | Financiën | B | 0 | 170 | 0 | 0 | 0 |
L | -170 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 170 | -170 | 0 | 0 | 0 | |
9. Projecten Economische visie | Financiën | B | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
L | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 250 | -250 | 0 | 0 | 0 | |
10. Bed, bad, brood | Financiën | B | 0 | 230 | 0 | 0 | 0 |
L | -230 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 230 | -230 | 0 | 0 | 0 | |
11. Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit | Financiën | B | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Openbare ruimte | L | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | |
12. Straathulpcoach | Financiën | B | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | |
13. Aanpak jeugdwerkgelegenheid | Financiën | B | 0 | 534 | 0 | 0 | 0 |
L | -534 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werk en Inkomen | L | 534 | -534 | 0 | 0 | 0 | |
14. Dichterbij dan je denkt | Financiën | B | 0 | 376 | 0 | 0 | 0 |
L | -376 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werk en Inkomen | L | 376 | -376 | 0 | 0 | 0 | |
15. Rijksmiddelen Infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven | Financiën | B | 0 | 715 | 0 | 0 | 0 |
L | -715 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werk en Inkomen | L | 715 | -715 | 0 | 0 | 0 | |
16. Project Advies aan huis / | Financiën | B | 0 | 166 | 0 | 0 | 0 |
L | -166 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werk en Inkomen | L | 166 | -166 | 0 | 0 | 0 | |
17. Normonderzoek caseload | Financiën | B | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werk en Inkomen | L | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | |
18. Wegenonderhoud | Bereikbaarheid | L | 450 | -450 | 0 | 0 | 0 |
Financiën | B | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | |
L | -450 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
19. Verkeersvoorzieningen | Bereikbaarheid | L | 200 | -200 | 0 | 0 | 0 |
Financiën | B | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
L | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
20. Ruimte voor Ontmoeting | Financiën | B | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 |
L | -175 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 175 | -175 | 0 | 0 | 0 | |
21. Actieprogramma Inclusie/ | Financiën | B | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
L | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 200 | -100 | -100 | 0 | 0 | |
22. Faciliteitenbesluit/Elipmiddelen- Huisvestingstaakstelling en Elip kosten | Financiën | B | 0 | 137 | 0 | 0 | 0 |
L | -137 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 137 | -137 | 0 | 0 | 0 | |
23. Faciliteitenbesluit/Elipmiddelen- Afbouw ondertussengroep | Financiën | B | 0 | 200 | 125 | 0 | 0 |
L | -325 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 325 | -200 | -125 | 0 | 0 | |
24. Uitvoering Inburgeringswet en Onderwijsroute | Financiën | B | 0 | 348 | 0 | 0 | 0 |
L | -348 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 348 | -348 | 0 | 0 | 0 | |
25. Culturele broedplaatsen | Financiën | B | 0 | 497 | 0 | 0 | 0 |
L | -497 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | 497 | -497 | 0 | 0 | 0 |
- Chip Integration Technology Center (CITC) (€ 115.000)
Aan het CITC verstrekken we een meerjarige subsidie (vanaf 2019) van totaal € 2 miljoen. In verband met een overeengekomen wijziging in het betalingsschema van de subsidie, hevelen we de laatste termijn van € 115.000 over naar 2025.
- VIA-T (€ 820.000)
Van het in 2024 beschikbare budget van € 1 miljoen voor VIA-T hevelen we € 820.000 over. Dit betreft € 300.000 toegekende meerjarensubsidie 2025 t/m 2027 (€ 100.000 per jaar) en een restantbudget van € 520.000. Afhankelijk van de verdere doorontwikkeling van de routekaart van VIA-T en de marktontwikkelingen om de woondeal circulair te halen in de komende jaren, volgt in 2025 of 2026 besluitvorming over de verdere inzet van dit budget.
- Huuropbrengsten concerten De Goffert (€ 100.000)
In lijn met de Kadernota evenementenbeleid Event Full en op grond van het bestuurlijke besluit van het bestuursteam evenementen (5 februari 2024), is het voorstel gedaan de overeengekomen huuropbrengsten eenmalig in te zetten voor onder meer haalbaarheidsonderzoeken naar nieuwe evenementenlocaties in de binnenstad, het uitvoeren van natuurtoetsen bij groene evenementenlocaties, het stimuleren van verduurzaming van evenementen en het uitvoeren van twee effectmetingen (evenementmonitors). Door een langer dan geplande voorbereidings- en aanvraagtijd zijn niet alle acties in 2024 uitgevoerd. Om die reden hevelen we € 100.000 van het beschikbaar budget over naar 2025 om nog een deel van de te nemen acties op te pakken.
- Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang (€ 120.000)
De Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang (DUVO) is een specifieke toelage van het Rijk die bedoeld is om de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling te ondersteunen. Deze middelen zijn gericht op het financieren van voorzieningen binnen de vrouwenopvang-regio, zoals opvangcentra, hulpverleningsdiensten en preventieprogramma’s. Het doel van de DUVO is om gemeenten te helpen bij het organiseren en uitvoeren van effectieve maatregelen om slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling te beschermen en te ondersteunen. Gezien de complexe samenwerking en de omvangrijke activiteiten die worden gefinancierd vanuit de DUVO is het niet mogelijk gebleken om alle geplande activiteiten binnen het huidige jaar te realiseren. Daarom wordt voorgesteld om een bedrag van €120.000 door te schuiven naar 2025 ter dekking van de inzet op drie projecten. Ten eerste op de doorontwikkeling van de expertise van de lokale teams op het thema veiligheid op Gelderland zuid niveau overeenkomstig met de opgave vanuit de hervormingsagenda, ten tweede intiem terreur waarbij kennis vergroten en een sluitende aanpak centraal staan, ten derde het afronden en promoten van de e-learning over eer gerelateerd geweld. Dit zijn projecten die voortvloeien uit activiteiten van afgelopen jaren en die vragen om een meerjaren financiering maar vooral een meerjaren aanpak. Door de afname van de beschikbare middelen binnen de DUVO zijn er in het nieuwe jaar geen financiële middelen beschikbaar om deze activiteiten te bekostigen.
- Verduurzaming monumenten (€ 150.000)
We stellen voor € 150.000 van het subsidiebudget voor verduurzaming monumenten over te hevelen van 2024 naar 2025. De subsidieregeling is in januari 2024 ingegaan. Om de subsidie te kunnen aanvragen is een omgevingsvergunning nodig. De voorbereiding hiervoor en de vergunningprocedure zelf duren vaak langer dan gepland. Hierdoor zijn de subsidieaanvragen voor dit jaar pas laat op gang gekomen.
- Energie besparen (€ 3.200.000)
Voor Energie Besparen is vanuit het Coalitieakkoord in 2023 voor drie jaar € 1,7 miljoen beschikbaar gesteld. Naast de benodigde middelen voor inzet van formatie is € 1,6 miljoen bestemd voor uitvoering van maatregelen, voorzieningen en regelingen in het kader van Energie Besparen. Naast de gemeentelijke middelen zijn ook rijksmiddelen ontvangen om in de komende jaren uitvoering te geven aan het door de raad vastgestelde Uitvoeringsprogramma Energie Besparen Woningen. Om de rijksmiddelen volledig te benutten en niet (deels) kwijt te raken is afgesproken deze middelen eerst te gebruiken. Om de komende jaren alle projecten en regelingen uit te kunnen voeren en aan verplichtingen (bewoners, rijk en overige derden) te voldoen hevelen we € 3,2 miljoen over naar komende jaren: € 1 miljoen naar 2025 en € 2,2 miljoen naar 2026.
- Experiment gesloten coffeeshop (€ 392.000)
Het experiment gesloten coffeeshop is een vierjarig experiment waarvan het startmoment opnieuw is uitgesteld. In afwachting van een nieuwe startdatum stellen we voor het budget over te hevelen naar 2025. Het betreft een landelijk experiment van het ministerie en wordt uitgesteld omdat er niet voldoende telers zijn. De raad is hiervan reeds op de hoogte gesteld.
- Actieplan Binnenstad (€ 170.000)
Door vertraging in de uitvoering van projecten stellen we voor € 170.000 over te hevelen naar 2025. Het bedrag is gekoppeld aan diverse projecten die zijn vastgesteld in het Actieplan en daarnaast benodigd zijn voor de placemaking ten behoeve van de investeringsprojecten zoals de herinrichting van de Burchtstraat, Augustijnenstraat en bushalte Plein 44. In deze tweede periode van Actieplan Hartje Nijmegen is de omvang van de projecten groot en met de mooie ambities ook zeer bewerkelijk. Afstemming en voorbereiding kosten daardoor vaak meer tijd dan verwacht. Projecten zijn afhankelijk van capaciteit (intern en van derden) en de uitvoering is vaak weersafhankelijk (buitenactiviteiten)en tijdsgebonden (plantseizoen).
- Projecten economische visie (€ 250.000)
Project voucherregeling sociaal ondernemerschap
De voucherregeling is bedoeld als aanjager om het ecosysteem rond impact ondernemers te versterken. Het uitvoeringsplan is in de maak maar heeft vertraging opgelopen en pas in het vierde kwartaal van 2024 afgerond. De uitvoering start begin 2025.
Projecten ondernemersfonds, TPN-West en Smart Energy Hub.
Ook hierbij heeft de uitvoering van de projecten nog niet, of niet volledig plaatsgevonden doordat voorbereiding langer duurde dan gepland of door externe oorzaken bij marktpartijen.
Voor beide regelingen vragen we een budgetoverheveling van respectievelijk € 150.000 en € 100.000.
- Bed, Bad en Brood (€ 230.000)
Normaliter ontvangen we de Bed, Bad, Brood-middelen aan het einde van het jaar via de decembercirculaire. De benodigde middelen worden dan overgeheveld naar het volgende jaar. Dit jaar is echter anders, aangezien we deze middelen al hebben ontvangen via de septembercirculaire. Om deze reden willen we via deze weg de middelen grotendeels overhevelen naar 2025. Doordat de middelen eerder zijn ontvangen, is er dit jaar voldoende budgettaire ruimte voor deze overheveling. In 2025 is deze ruimte er niet, omdat dit het laatste jaar is waarvan we zeker weten dat we de BBB-middelen ontvangen van de Rijksoverheid. Gemeenten krijgen vanaf 2025 geen geld meer voor het in stand houden van de Bed-, Bad- en Broodregeling maar krijgen wel de ruimte of deze in eigen vorm in stand te houden zonder financiële ondersteuning. Voor de uitvoering en (medische) ondersteuning van de opvang van mensen zonder documenten gedurende 2025 zijn verschillende organisaties in Nijmegen gedeeltelijk of geheel afhankelijk van gemeentelijke subsidie. Om ervoor te zorgen dat de organisaties hun opvangtaken kunnen uitvoeren en te zorgen dat de Rijksmiddelen terechtkomen bij de doelgroep waarvoor ze worden uitgekeerd is het nodig om de middelen over te hevelen naar 2025.
- Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit (€ 100.000)
Afgelopen jaren hebben we MKB de mogelijkheid geboden subsidie aan te vragen voor het aanschaffen van een laadpaal voor een elektrische bestelbus. Van deze mogelijkheid is zeer beperkt gebruik gemaakt. Deze subsidiemaatregel was bedoeld om de doelen in het kader van het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit te behalen (Raadsbesluit 88-202, d.d. 23 sept 2020, inzake meerjarige uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030”). De ambities in dit uitvoeringsprogramma zijn onveranderd. Een andere, zeer effectieve, maatregel in dit programma is de subsidieregeling voor de sloop- en vervanging van brom- en snorfietsen. De komende jaren gaan we strengere eisen stellen aan deze voertuigen. We willen onze inwoners opnieuw de mogelijkheid bieden hun bestaande vervuilende brom- en snorfiets te vervangen. We stellen voor daarvoor € 100.000 over te hevelen naar 2025. Zo dragen we in sterkere mate bij aan de doelstelling van het uitvoeringsprogramma en blijven we de inwoners ondersteunen in de transitie naar schone alternatieve voertuigen.
- Straathulpcoach (€ 100.000)
In 2024 was een bedrag van € 100.000 gereserveerd voor de start van het project "Straathulpcoach", het is echter niet gelukt om dit project dit jaar te starten. De uitvoering van de Straathulpcoach staat nu gepland voor 1 april 2025. Echter, het is nog onduidelijk of er in 2025 voldoende dekking beschikbaar zal zijn, gezien de afhankelijkheid van de samenwerking met de regiogemeenten op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Daarnaast spelen de afspraken rondom het delen van overschotten en tekorten met deze gemeenten een belangrijke rol bij het bepalen van de uiteindelijke financiële ruimte.
- Aanpak jeugdwerkgelegenheid (€ 534.000)
Gelet op het feit dat de nieuwe wet Jongeren van School naar duurzaam werk is uitgesteld tot 1 januari 2026, is heel 2025 een overgangsjaar waarin het regionale programma inclusief de huidige maatregelen dus met 1 jaar verlengd worden. Daarom is het wenselijk de middelen Jeugdwerkgelegenheid, waar een deel van de maatregelen uit gefinancierd worden, over te hevelen naar 2025. Dit mede omdat de nieuwe financieringsstructuur vanuit het Rijk voor het nieuwe programma nog niet duidelijk is. Wij ontvangen als centrumgemeente van de regio Rijk van Nijmegen deze middelen om ze in te zetten voor een regionale aanpak. Wij verzoeken om de niet bestede middelen in 2024 ad € 534.000 over te hevelen naar het jaar 2025. Door de budgetoverheveling blijven de middelen beschikbaar voor het regionale uitvoeringsplan.
- Dichterbij dan je denkt (€ 376.314)
De middelen voor het project Dichterbij dan je denkt (DDJD) zijn in 2024 nog niet ingezet. Plannen voor de invulling van DDJD zijn in de maak. Er liggen een aantal regionale projectvoorstellen rondom aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt voor aan de RTA. Verder wordt gedacht aan het instellen van een breed scholingsfonds voor werk(zoek)enden. Dit ook in relatie tot de hervorming van de arbeidsmarkt-infrastructuur. De hervorming heeft op dit moment de hoogste prioriteit en daar gaat veel aandacht naar toe. Om zo goed mogelijk invulling te kunnen geven aan de middelen van DDJD en omdat dit samenhangt met de huidige hervorming stellen we een budgetoverheveling voor naar 2025. Wij ontvangen als centrumgemeente van de regio Rijk van Nijmegen deze middelen om ze in te zetten voor een regionale aanpak. Door de overheveling blijven de middelen beschikbaar voor de regio om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichterbij elkaar te brengen. Wij verzoeken daarom de niet bestede middelen in 2024 ad € 376.314 over te hevelen naar het jaar 2025.
- Rijksmiddelen ‘infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven’ (€ 715.357)
De Rijksmiddelen ‘tegemoetkoming sociale ontwikkelbedrijven’, die via de meicirculaire 2024 beschikbaar zijn gesteld, willen we via het verzamelvoorstel overhevelen naar het programma. Deze Rijksmiddelen zijn een extra impuls op het bestaande beleid. Met de meicirculaire 2024 hebben gemeenten via het SW-budget een bijdrage van het Rijk ontvangen ten behoeve van de infrastructuur van sociale ontwikkel-bedrijven. Voor de arbeidsmarktregio Nijmegen is dit een bedrag van € 1,2 miljoen. Het aandeel van Nijmegen bedraagt € 715.357. Of en op welke wijze de MGR WerkBedrijf een beroep wilt doen op de middelen “tegemoetkoming sociale ontwikkelbedrijven” is nog onderwerp van onderzoek. Er is momenteel nog onvoldoende duidelijkheid vanuit het rijk over de wijze waarop deze middelen kunnen worden ingezet. Die informatie verwachten we in het voorjaar van 2025. Op basis daarvan wil WerkBedrijf een bestedingsplan opstellen en aanbieden aan de gemeenten die deelnemen aan de MGR/WerkBedrijf. Gemeenten beslissen of zij de middelen vervolgens overdragen aan WerkBedrijf. Aangezien het onderzoek en planvorming pas in 2025 meer vorm krijgt, adviseert de MGR de regiogemeenten om de middelen te reserveren voor de doorontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf. Wij verzoeken daarom deze Rijksmiddelen ad. € 715.357 over te hevelen naar het jaar 2025. De zienswijze hierover is in de raadsvergadering van 13 november geagendeerd.
- Project Advies aan huis en pilot Niet meer kiezen (€ 166.000)
De aanpak Advies aan huis bestendigen we en hebben we in 2023 uitgebreid naar meerdere wijken. De aanpak in 2024 en 2025 wordt gefinancierd uit a-structurele Rijksmiddelen die beschikbaar worden gesteld voor de aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden. De subsidieperiode loopt van mei 2024 tot mei 2025. Conform collegebesluit d.d. 2 juli 2024 hevelen we deze middelen over naar 2025, zodat de aanpak kan worden voortgezet.
Daarnaast heeft het college op 10 september aangegeven het initiatiefvoorstel Niet meer kiezen te willen uitvoeren. Dit voorstel is 9 oktober ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Dit is een pilot in samenwerking met onder andere het Radboud UMC waarin een netwerk aan tandartsen wordt opgezet die aan een specifieke groep Nijmegenaren met een laag inkomen en alleen een basisverzekering de behandeling vergoed. Het benodigde budget is beschikbaar in 2024, maar het is nog te kort dag om hieraan uitvoering te geven in 2024. De benodigde middelen hiervoor willen we overhevelen naar 2025, zodat er uitvoering aan deze pilot kan worden gegeven. Voor het project Advies en huis en de pilot Niet meer kiezen stellen we voor € 166.000 over te hevelen naar 2025.
- Normonderzoek caseloadnormering (€ 100.000)
Voor een actuele en realistische caseloadnormering is een onderzoek nodig. Dit onderzoek dat zal worden uitgevoerd door een externe partij, maakt onder andere duidelijk hoeveel aanvragen consulenten zouden kunnen moeten afhandelen in een bepaalde tijd. Hierdoor kan beter worden gestuurd op kwaliteit. Daarnaast kunnen zij bij nieuwe taken of oplopende aanvragen beter inschatten wat benodigde capaciteit is en deze op termijn op orde krijgen. De kosten voor het normenonderzoek bedragen € 100.000. Binnen het programma Werk en Inkomen is in 2024 ruimte om dit te bekostigen. De voorbereidingen voor dit onderzoek zijn al gaande en kost meer tijd dan eerder ingeschat. De externe partij zal pas in 2025 kunnen starten. De benodigde middelen hiervoor verzoeken wij over te hevelen naar 2025.
- Wegenonderhoud (€ 450.000)
Als gevolg van een vertraging in de aanbestedingsprocedure zijn de werkzaamheden pas in Q2 gestart in plaats van Q1. De tweede partij op de gunningslijst heeft bezwaar aangetekend tegen de gunning. Dit heeft gezorgd voor vertraging waardoor geplande werkzaamheden aan de Kwakkenbergweg niet meer in 2024, maar in 2025 zullen worden uitgevoerd. Bovendien heeft de besluitvorming rondom de mobiliteitstransitie (het verkeersbesluit) mogelijk gevolgen voor de aanpassing van de inrichting van de Kwakkenbergweg. Ook dit is een reden geweest om de werkzaamheden uit te stellen naar 2025. Vandaar het verzoek om budgetoverheveling van € 450.000.
- Verkeersvoorzieningen (€ 200.000)
Het voorgenomen verkeersbesluit vanuit de mobiliteitstransitie om van 50 km naar 30 km wegen over te gaan, heeft ook invloed gehad voor de uitvoeringsplanning voor de vervanging van bebording en markeringen in de stad. De helft van de planning wordt naar verwachting gerealiseerd. Er zal een inhaalslag gemaakt moeten worden in 2025 waarvoor zo’n € 50.000 benodigd is voor de geplande markeringen en € 150.000 voor bebording. Hiervoor wordt een budgetoverheveling gevraagd.
- Ruimte voor Ontmoeting (€ 175.000)
Dit budget in 2024 was bestemd voor de versterking van Ruimte voor Ontmoeting op stadsdeelniveau, onder meer voor sociale ondernemingen als HEEM/NDW21. In 2024 is er geen mogelijkheid geweest om Ruimte voor Ontmoeting verder uit te werken en het budget duurzaam in te zetten voor de versterking van sociale ondernemingen en ontmoeting op stadsdeelniveau. Dit heeft enerzijds te maken met beperkte capaciteit op het thema ontmoeting, en anderzijds met het proces rondom stadsdeelprogrammeren/samenwerking op stadsdeelniveau in het kader van het versterken van de sociale basis. Dit proces is zorgvuldig doorlopen, waardoor de eerste uitwerkingen en acties die volgen uit het stadsdeelprogrammeren (en varianten hierop) pas vanaf begin 2025 mogelijk zijn. Met het overhevelen van de middelen kunnen vanaf 2025 de geplande activiteiten alsnog plaatsvinden, aansluitend bij de huidige beleidsontwikkelingen.
- Actieprogramma Inclusie/ VN verdrag Handicap (€ 200.000)
Met het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 middelen vrijgemaakt voor activiteiten die bijdragen aan verwezenlijking van de doelen uit het Actieprogramma Inclusie, waarmee Nijmegen uitvoering geeft aan het VN Verdrag Handicap. Belangrijk uitgangspunt voor de uitvoering is het betrekken van ervaringsdeskundigen.
De subsidieregeling Toegankelijkheid is een van de meest zichtbare uitwerkingen van het Actieprogramma. De regeling is erop gericht fysieke aanpassingen van publiek toegankelijke gebouwen en digitale aanpassingen van websites te stimuleren. Het opzetten van deze regeling heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht vanwege de afstemming met verschillende uitvoerende partijen en het mogelijk maken van ervaringsdeskundige bijdrages aan de uitvoering. De regeling moet nog door het college worden vastgesteld en kan vanwege de uitvoerbaarheid pas vanaf 1 januari 2025 ingaan. Door het overhevelen van € 200.000 (€ 100.000 naar 2025 en € 100.000 naar 2026) is het mogelijk deze regeling meerjarig te realiseren. Hiermee kunnen we een flinke stap zetten in het toegankelijker maken van de stad, conform de doelstelling van het actieprogramma.
- Rijksmiddelen Faciliteitenbesluit en Elip middelen / Huisvestingstaakstelling en Elip kosten (€ 136.515)
De middelen van het faciliteitenbesluit worden ingezet voor de extra fte’s die nodig zijn om de huisvestingstaakstelling te realiseren. Door de gebruikelijke late toekenning in de september-/ decembercirculaire is het gebruik geworden deze ontvangen middelen, het jaar ná toekenning in te zetten. Hetzelfde geldt voor de (aflopende) Elipmiddelen.
- Rijksmiddelen Faciliteitenbesluit en Elip middelen / Afbouw ondertussengroep (€ 325.000)
Statushouders die vóór 1 januari 2022 in Nijmegen gevestigd zijn, vallen niet onder de nieuwe inburgeringswet met de daarbij horende financiering. Voor deze “oude-wetters”/ “ondertussen-groep” worden, voor een periode van 5 jaar (t/m 2026), nog kosten gemaakt (uitvoeringskosten, activiteitenkosten, subsidies aan instellingen voor deze groep etc) zonder dat daar budgetten voor beschikbaar zijn. Na 2026 verwachten we geen kosten meer voor deze groep.
- Uitvoering Inburgeringswet en onderwijsroute (€ 348.000)
Vanaf 2022 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de regie op het totale inburgeringstraject inclusief het aanbod van de inburgeringsvoorzieningen. De ‘Onderwijsroute’ (onderdeel van deze inburgeringsvoorziening) is een relatief duur traject dat we als gemeente verplicht moeten aanbieden aan onze inburgeraars. Het rijk financiert deze onderwijsroute middels twee verschillende Spuk-uitkeringen maar omdat dit niet voldoende bleek te zijn ook nog via een eenmalige a-structurele bijdrage. Deze a-structurele bijdrage was voor voorziene tekorten voor onderwijsroutes die startten in 2022-2024 én tevens ook voor extra uitvoeringskosten. De duur van een onderwijsroute is minimaal 2 jaar; de kosten lopen dus langer door. De Spuk-middelen blijven via een OMBD wel gewoon beschikbaar, maar déze middelen niet. Voor deze a-structurele middelen ter dekking van de onderwijsroute en de met de inburgering samenhangende uitvoeringskosten wordt budgetoverheveling voorgesteld.
- Broedplaatsenbeleid (€ 497.134)
In 2024 verwachten wij een budget van € 325.000 niet te realiseren binnen het programma Cultuur en Cultureel Erfgoed. Dit bedrag is een restant van de coalitieakkoord middelen van € 2 miljoen die jaarlijks gebudgetteerd zijn. Met deze middelen wilden wij het Broedplaatsenbeleid in 2024 vormgeven. Beleidsontwikkeling en besluitvorming heeft echter vertraging opgelopen en zal pas in 2025 plaatsvinden. Vandaar het voorstel om de middelen van € 497.134 over te hevelen naar 2025. Met deze budgetoverheveling verlagen wij het budget van het taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie in 2024 en verhogen dit budget in 2025.
Budget neutrale wijzigingen
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Uitvoeringskosten | Bereikbaarheid | L | 187 | -1.407 | -1.439 | -1.451 | -1.451 |
Financiën | L | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Bestuur en organisatie | B | -114 | -704 | -704 | -704 | -704 | |
L | 371 | 515 | 587 | 603 | 603 | ||
Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | -220 | -230 | -115 | -143 | -143 | |
Economie en toerisme | B | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | -78 | -81 | -81 | -31 | -31 | ||
Onderwijs | L | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 | |
Openbare ruimte | B | 500 | 500 | 1.915 | 1.915 | 1.915 | |
L | 93 | 3 | -1.476 | -1.502 | -1.502 | ||
Veiligheid | B | 582 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | -744 | -161 | -161 | -161 | -161 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 123 | 34 | 0 | 0 | 0 | |
L | -123 | -25 | 9 | 9 | 9 | ||
Werk en Inkomen | B | 90 | 47 | 0 | 0 | 0 | |
L | -90 | -38 | 9 | 9 | 9 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | B | -115 | -169 | -169 | -169 | -169 | |
L | -463 | 1.699 | 1.607 | 1.607 | 1.607 | ||
Sport | B | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | -33 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. Provinciale middelen ouderenzorg Hazenkamp | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 26 | 26 | 0 | 0 | 0 |
L | -26 | -26 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Project Storm | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -116 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4. Elke spruit telt (schoolreisjes) | Onderwijs | L | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werk en Inkomen | L | -60 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
5. ZonMw Project Samen creëren en floreren | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | -100 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6. Tijdelijke verblijf 18+ | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 267 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -267 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
7. ZonMw Project Maatschappelijke Diensttijd (MDT) | Onderwijs | B | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
8. VN Decennium | Veiligheid | L | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
9. Index Beschermd Wonen | Financiën | L | -4.335 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 4.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
10. Actualisatie projecten en voorzieningen grondbeleid | Financiën | B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | B | -15.682 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | 15.682 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
11. Outsourcing seniorensport | Sport | B | -16 | -26 | -47 | -47 | -47 |
L | 16 | 26 | 47 | 47 | 47 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
12. Vastgoedbeheer gemeentelijke panden | Financiën | B | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Cultuur en Cultureel Erfgoed | B | -38 | -40 | -40 | -40 | -40 | |
L | 48 | 78 | 78 | 78 | 78 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 62 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
L | -54 | -84 | -84 | -84 | -84 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | B | -23 | -24 | -24 | -24 | -24 | |
L | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
13. Verhuur panden Vastgoed | Financiën | B | 48 | 57 | 25 | 25 | 25 |
L | -41 | -50 | -18 | -18 | -18 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
L | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
14. Loon-prijsontwikkeling 2024 Karakter | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -96 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
15. Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
L | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
16. Provinciale subsidie herdenking Market Garden en Free Future | Cultuur en Cultureel Erfgoed | B | 405 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -405 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
17. Vastgoed Griftdijk 91-93 | Onderwijs | B | 127 | 318 | 318 | 318 | 318 |
L | -3 | -114 | -114 | -114 | -114 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | -159 | -410 | -410 | -410 | -410 | |
L | 41 | 219 | 219 | 219 | 219 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -5 | -13 | -13 | -13 | -13 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18. ZonMw Dagbesteding dementerende mannen | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 38 | 76 | 0 | 0 | 0 |
L | -38 | -76 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
19. Vastgoed Ambachtsweg 53-55 / Joris Ivensplein 4 | Financiën | B | 167 | -19 | -19 | -19 | -19 |
L | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | B | -137 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
20. Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
21. Proeftuin Samen Verder | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -130 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
22. Horeca Ark van Oost | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
L | -91 | -91 | -91 | -91 | -91 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
23. Huuropbrengsten concerten Goffertpark | Economie en toerisme | B | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -167 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
24. Onderhoud Vastgoed | Bereikbaarheid | L | -141 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiën | L | -85 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestuur en organisatie | L | 868 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | -24 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Economie en toerisme | L | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs | L | -71 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Openbare ruimte | L | 119 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheid | L | -8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -1.081 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | 385 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sport | B | -62 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
25. Specifieke uitkering RMC-VSV | Onderwijs | B | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
L | -114 | -114 | -114 | -114 | -114 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
26. Verduurzaming monumenten | Cultuur en Cultureel Erfgoed | B | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
27. Actualisatie rijksbijdrage BUIG 2024 | Werk en Inkomen | B | 5.940 | 5.940 | 5.940 | 5.940 | 5.940 |
L | -5.940 | -5.940 | -5.940 | -5.940 | -5.940 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
28. Individuele studietoeslag | Werk en Inkomen | L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
29. Jong Volwassenen | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
30. Subsidie Scenariosessies | Bestuur en organisatie | B | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -59 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
31. Leges reisdocumenten | Bestuur en organisatie | B | 960 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -960 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
32. Vastgoed De Bastei | Cultuur en Cultureel Erfgoed | B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
33. Plasticvrije rivieren | Openbare ruimte | B | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
34. Huisuitzettingen | Veiligheid | B | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
35. Ondergrondse ordening | Bereikbaarheid | B | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
36. Reserves Rivierpark en Stadsbrug | Bereikbaarheid | L | -431 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiën | B | 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
37. Onderhoud historische parken | Openbare ruimte | B | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
38. DU Bodemsanering | Financiën | L | -315 | -315 | -315 | -315 | -315 |
Openbare ruimte | L | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
39. Meerjarenbegroting bestemmingsreserve DU Bodemsanering | Financiën | B | -335 | 650 | 315 | 315 | 315 |
Openbare ruimte | L | 335 | -650 | -315 | -315 | -315 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
40. Regionale samenwerking klimaatadaptatie (RAS) | Openbare ruimte | B | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
41. Subsidieprojecten Milieubeheer | Openbare ruimte | B | -1.937 | 2.091 | 80 | 0 | 0 |
L | 1.937 | -2.091 | -80 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
42. Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI) | Bestuur en organisatie | B | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -180 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
43. Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | Onderwijs | B | 402 | 563 | 563 | 563 | 563 |
L | -402 | -563 | -563 | -563 | -563 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
44. Wet Educatie en Beroepsonderijs (WEB) | Onderwijs | B | 116 | 388 | 388 | 388 | 388 |
L | -116 | -388 | -388 | -388 | -388 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
45. Volkstuinen | Bereikbaarheid | B | -9 | -10 | -10 | -10 | -10 |
L | 12 | 13 | 13 | 12 | 12 | ||
Openbare ruimte | B | 9 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
L | -12 | -13 | -13 | -12 | -12 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
46. Preventie met Gezag | Veiligheid | B | 517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -517 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
47. Versterkingsgelden | Veiligheid | B | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
48. Nazorg ex-gedetineerden | Veiligheid | B | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -35 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
49. Opvang Oekraïners Prins Hendrikstraat | Financiën | B | 2.789 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -3.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | 274 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
50. Brede SPUK GALA | Sport | B | 36 | 36 | 34 | 34 | 34 |
L | -36 | -36 | -34 | -34 | -34 | ||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | B | 79 | 79 | 56 | 56 | 56 | |
L | -79 | -79 | -56 | -56 | -56 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Uitvoeringskosten
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de uitvoeringskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden. Daarnaast is er sprake van formatiewijzigingen, invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden. Om te voorkomen dat deze puur administratieve verschillen in de Stadsrekening neerslaan, wijzigen we de verdeling van de begrote uitvoeringskosten tót het moment van vaststelling van de 2e Voortgangsmonitor door uw raad. In het verzamelvoorstel hebben we dit als één totaalregel opgenomen.
- Provinciale middelen ouderenzorg Hazenkamp
Bij beschikking van 28 december 2023 ontvangt de gemeente Nijmegen een subsidie van de Provincie Gelderland voor het project Ouderen Hazenkamp. De subsidie is bestemd voor de bevordering van inwonersparticipatie in kwetsbare wijken en dorpen. De projectperiode loopt van 1 januari 2024 tot 18 oktober 2025. Het bedrag van de subsidie wordt voor 50% ingezet in 2024 en 50 % in 2025. We verwerken dit budget neutraal in de begroting met een verhoging van de lasten en baten in 2024 en 2025.
- Project Storm
Het project Storm gaat om universele preventie (bewustwording voor scholieren en docenten) en gerichte preventie voor jeugdigen met depressieve klachten en/of suïcidale gedachten. Met het project willen we depressieve klachten terugdringen en jongeren met suïcidale gedachten vroegtijdig signaleren en ondersteunen. Door middel van deze wijziging willen we het restantbudget uit 2023 voor het project Storm opnemen in de begroting 2024 met een onttrekking uit de hiervoor bestemde OMBD O164. Deze wijziging verloopt budget neutraal.
- ‘Elke spruit een dagje uit’ (schoolreisjes)
Bij de behandeling van de Stadsbegroting 2024 is het amendement “Elke spruit een dagje uit” aangenomen. Hiervoor is budget overgeheveld van programma Werk en Inkomen naar programma Onderwijs. In het collegebesluit van 2 april 2024 stond per abuis een boekingscode van het programmabudget Werk en Inkomen vermeld. We herstellen dit door het eerder overgehevelde budget weer terug te halen naar programma Werk en Inkomen.
- ZonMw Project Samen creëren en floreren
Wijkondernemingen als voedingsbodem voor een groene en verbonden buurt
ZonMw heeft een subsidie toegekend voor een periode van 12 maanden (6 maanden 2024 en 6 maanden in 2025). Hiervoor is OMBD O206 aangemaakt. Het project moet uiterlijk 1 juli 2024 starten. Het doel van de subsidie is het toepassen van kennis over een gezonde leefomgeving. Als hoofdaanvrager ontvangt onze gemeente het volledige bedrag en is verantwoordelijk dat de middelen worden uitgegeven conform de bij ZonMw ingediende aanvraag en begroting. We verlenen subsidie aan de Broederij en reserveren een bedrag voor ambtelijke inzet. We passen de begroting hierop aan met een budgetneutrale wijziging. Bij het (gedeeltelijk) niet besteden van de subsidie is er een terugbetalingsverplichting aan ZonMw.
- Tijdelijk verblijf 18+
Voor tijdelijk verblijf 18+ betalen we voor de regio Rijk van Nijmegen. Lopende het jaar ontvangen wij een voorschot (regiobijdrage) van de andere gemeenten. We verwerken dit in de begroting met een budget neutrale wijziging aan de lasten en baten.
- ZonMw Project Maatschappelijke Diensttijd (MDT)
De gemeente Nijmegen heeft in 2024 subsidie ontvangen van ZonMw voor het uitrollen van het project Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Deze toegekende subsidie is met het op 1 juni 2024 vastgesteld collegevoorstel ‘Subsidie MDT Kort Expect Jeugd/Time of Your Life’ doorgezet naar de uitvoeringsorganisatie Time Of Your life. Aangezien het hier een doorschuiven is van een (semi-) rijkssubsidie naar een lokale uitvoeringsorganisatie, is in het collegevoorstel aangegeven om de inkomende en uitgaande subsidie bij “de 2de Voortgangsmonitor 2024 in de begroting te verwerken”. Met een budget neutrale wijziging verwerken we dit in de begroting van het programma Onderwijs. Het betreft hier een specifieke uitkering ZonMW en zal aan haar (op basis van de te ontvangen verantwoording van Expect Jeugd/Time of your Life) moeten worden verantwoord.
- VN Decennium
We ontvangen als gemeente een bijdrage voor het uitvoeren van activiteiten in het kader van het VN Decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst (de Decade) van januari 2015 – december 2024. Bij de 1e Voortgangsmonitor 2024 zijn deze middelen voor dit jaar toegevoegd aan de begroting van het programma Veiligheid. De middelen horen echter thuis bij programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg. We corrigeren dit met een begrotingswijziging waarmee we de middelen alsnog bij het juiste programma verwerken. Het geheel verloopt budgetneutraal.
- Index Beschermd Wonen
Bij het opstellen van de Stadsbegroting indexeren we jaarlijks de rijksmiddelen Beschermd wonen. Na het bekend worden van de definitieve loonprijsontwikkeling stellen we de begroting bij. Dit verloopt budget-neutraal.
- Actualisatie projecten voorzieningen grondbeleid
Voor 2024 zijn de projecten en voorzieningen grondbeleid herrekend. Voor 2025 en verdere jaren is dit meegenomen in de Stadsbegroting 2025-2028. De actualisatie voor 2024 verwerken we in de 2e Voortgangsmonitor 2024 als onderdeel van het Verzamelvoorstel. Het geheel verloopt budgetneutraal.
- Outsourcing seniorensport
De afdeling sportontwikkeling is bezig met het outsourcen van de sportactiviteit “senioren sport”. In 2024 wordt een groot deel van de groepen op de markt gezet en in 2025 volgen de laatste groepen. Hierdoor is het noodzakelijk om de lasten en de baten in 2024 en 2025 gedeeltelijk en in 2026 en verder volledig af te ramen. Dit verwerken we budget neutraal in de begroting.
- Vastgoedbeheer gemeentelijke panden
De afdeling Vastgoed houdt zich bezig met het beheren van de gemeentelijke panden. De budgetten verwerken we op taakvelden waarbij de invulling van het pand leidend is. Deze toedeling aan taakvelden is aan verandering onderhevig en doet zich nu voor. Met deze begrotingswijziging actualiseren we de verdeling van de budgetten naar de taakvelden. Deze actualisatie verloopt budget-neutraal.
- Verhuur Vastgoed
In 2024 zijn huurovereenkomsten afgesloten voor panden in de Papengas en de Van Spaenstraat. Daarnaast hebben we een pand aan de Ploegstraat retour gekregen van Stadsontwikkeling. We passen de begroting hierop aan door zowel de lasten als baten bij te stellen. Het geheel verloopt budgetneutraal.
- Loon-prijs/ontwikkeling 2024 Karakter
We ontvangen in 2024 een indexering van de bijdrage in de onderzoeksfunctie van Karakter. Met deze budget-neutrale wijziging passen we de begroting aan.
- Schoolmaatschappelijk werk (SMW) 2024 regionale bijdrage
Het SMW werkt binnen de begeleidingsstructuur van de scholen en speelt een waardevolle rol in de signalering en begeleiding van leerlingen en ouders bij problemen in de persoonlijke levenssfeer. Wanneer het (zwaardere) niet-schoolse problematiek betreft, zorgt het SMW voor de verbinding naar de lokale teams. Door middel van deze wijziging willen we de regionale bijdrage voor dit project aanpassen met een budget-neutrale wijziging.
- Subsidies herdenking Market Garden en Free Future College- en Festival
In het kader van het programma 80 jaar Vrijheid heeft de Provincie voor de herdenking van Market Garden en voor het Free Future College- en Festival subsidies beschikbaar gesteld. We voegen deze bedragen toe aan de begroting van Vrijheid. Het geheel verloopt budget neutraal.
- Vastgoed Griftdijk 91-93
Omdat het pand aan de Griftdijk 91-93 niet langer door Maatschappelijke Opvang wordt gebruikt maar door het Onderwijs dient de begroting van dit object per 1 augustus 2024 van taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie naar taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting te worden overgeheveld. Dit is een budgetneutrale wijziging waarbij de lasten en de baten structureel verlaagd worden omdat de huurders zelf de lasten voor energie en schoonmaak dragen en dit niet meer wordt doorbelast.
- ZonMw dagbesteding voor Arabische en/of Berbers sprekende mannen met dementie
Conform de honoreringsbrief van 26-07-2024 ontvangt onze gemeente een subsidie van ZonMw voor de periode van 12 maanden. Hiervoor is O215 gevormd. Het doel van de subsidie is het ontwikkelen van dagbesteding voor Arabisch en/of Berbers sprekende mannen met dementie. Het project moet gestart zijn voor 27-08-2024. De gemeente Nijmegen beschikt de middelen door aan Stichting Sterker via een subsidie (september t/m december 2024 en januari/augustus 2025). Doordat er geen vrijheid is inzake de besteding van het door ZonMw verleende bedrag, verwerken we het in de begroting met een technische wijziging.
- Vastgoed Ambachtsweg 53-55 en Joris Ivensplein 4
Dit jaar is het object Ambachtsweg 53-55 verkocht en Joris Ivensplein 4 overgedragen aan Stadsontwikkeling voor verdere ontwikkeling. Met deze budget neutrale begrotingswijziging wordt de verkoopopbrengst geboekt op de verkooptaakstelling én de lasten en baten van beide objecten structureel afgeboekt.
- Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO )
Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel behoren niet tot de regio Nijmegen voor de DUVO (Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang). Ze ontvangen hiervoor het DUVO-deel van Den Bosch. Zij betalen hieruit een bijdragen voor de kosten die gemaakt worden binnen regio Nijmegen. We verwerken dit budget neutraal in de begroting.
- Proeftuin Samen Verder
Voor de uitvoering van de proeftuin: ‘Samen Verder` worden de Parlementaire Ondervragingcommissie Kinderopvang (POK) middelen ingezet. Zaltbommel en Maasdriel ontvangen, als regiogemeenten van centrumgemeente Den Bosch ook POK-middelen die worden ingezet voor de dekking van de proeftuin. Deze worden door Nijmegen gefactureerd aan Zaltbommel en Maasdriel ter dekking van beide proeftuinen. Het gaat om een budget neutrale wijziging in de begroting.
- Horeca Ark van Oost
Per 01-09-2023 hebben wij als gemeente de overeenkomst met de pachter van de Ark van Oost beëindigd. Inmiddels zijn we nu zelf de in- en verkoop van de horeca aan het uitvoeren en komen tot de conclusie dat de eerste begrotingsopmaak ingaande 2024 structureel bijgesteld moet worden. Dit doen we budgetneutraal.
- Huuropbrengsten concerten Goffertpark
In 2024 hebben er vier Mojo-concerten plaatsgevonden in het Goffertpark. In lijn met de Kadernota evenementenbeleid Event Full en op grond van het bestuurlijke besluit van het bestuursteam evenementen op 5 februari 2024, is het voorstel gedaan de overeengekomen huuropbrengsten eenmalig in te zetten voor onder meer haalbaarheidsonderzoeken naar nieuwe evenementenlocaties in de binnenstad, het uitvoeren van natuurtoetsen bij groene evenementenlocaties, het stimuleren van verduurzaming van evenementen en het uitvoeren van twee effectmetingen (evenementmonitors). We voegen de lasten en baten (budgetneutraal) toe aan de begroting.
- Onderhoud Vastgoed
Op basis van realisatie en de nog komende kosten 2024 van onze onderhoudspartij Heyday dient de begroting binnen Coda hierop aangepast te worden. Daarbij nemen we ook de BTW in relatie tot de SPUK btw mee in deze wijziging omdat een wijziging in het onderhoud ook resulteert in een wijziging van de SPUK btw. Het geheel verloopt budgetneutraal over meerdere taakvelden.
- Specifieke uitkering RMC-VSV
Bij toekenningsbeschikking dd 19-08-2024 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een aanvulling op de specifieke uitkering RMC en VSV voor 2024 toegekend. Het oorspronkelijk beschikte bedrag wordt verhoogd vanwege bijstelling van de lonen en prijzen, tranche 2024. Het betreft een aanpassing van een reeds langer lopende spuk-uitkering. Met deze budgetneutrale wijziging verhogen we lasten en baten in de begroting van het programma Onderwijs. Het gaat hier om een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring D12 en D12A in de gemeentelijke Stadsrekening wordt afgelegd.
- Verduurzaming monumenten
In januari 2024 is de subsidieregeling verduurzaming monumenten ingegaan. De in 2024 uitbetaalde subsidies worden gefinancierd uit een provinciale subsidie. We voegen deze lasten en baten toe aan de begroting.
- Actualisatie Rijksbijdrage BUIG 2024
In 2024 is de definitieve Rijksbijdrage BUIG gewijzigd door onder andere een aanpassing van het (objectief bepaalde) budgetaandeel én een loon-en prijsbijstelling. Deze verhoging van het te ontvangen BUIG-budget is nog niet doorgevoerd in de begroting van het programma W&I. Wij willen de begrote baten BUIG in lijn brengen met de definitieve beschikking BUIG 2024. De begrotingswijziging is budgetneutraal.
- Individuele studietoeslag
Binnen het programma Werk en Inkomen willen we budget overhevelen van het taakveld arbeidsparticipatie (6.5) naar taakveld inkomensregelingen (6.3). Het over te hevelen budget dient ter gedeeltelijke dekking van de overschrijding op de individuele studietoeslag. Deze wijziging is a-structureel en budgetneutraal.
- Jong Volwassenen
Er is in 2023 een aanbesteding geweest voor verblijfs- en nazorg Jong Volwassenen met complexe problematiek. In de stuurgroep is besloten de aanbesteding voor 50% te financieren uit Jeugd en 50% uit WMO Beschermd Wonen (BW). Echter blijkt deze verdeling onvoldoende te zijn geweest door een hogere productie dan voorheen ingeschat. Om deze reden draagt het programma Beschermd Wonen voor de helft bij aan het tekort voor 2024. Het betreft een incidentele wijziging. Voor 2025 en verdere jaren loopt de financiering voor de groep Jong Volwassenen mee in de producten van Beschermd Wonen.
- Subsidie Scenariosessies
De gemeente Nijmegen heeft bij de provincie Gelderland een subsidie aangevraagd (subsidieregeling 10.4) voor de te ontwikkelen methode op basis van scenariosessies (Pre-enactment). Deze aanvraag is toegekend en er is een voorschot geboekt en opgenomen in een OMBD (O188). Inmiddels zijn er kosten gemaakt en onttrekken we deze middelen aan de OMBD. We verwerken dit budgetneutraal in de begroting.
- Leges reisdocumenten
Op het product Reisdocumenten worden meer lege inkomsten verwacht. Hier tegenover staan hogere inhuurkosten. Wij stellen de begroting bij met een verhoging van zowel de lasten als baten. Dit verloopt budgetneutraal.
- Vastgoed De Bastei
De afdeling Vastgoed houdt zich bezig met het beheren van de gemeentelijke panden. De invulling van het pand bepaalt het taakveld. Het pand de Bastei is in het verleden bij een ander taakveld ondergebracht. Op het oude taakveld zijn nog indexeringen geboekt. We regelen met deze begrotingswijziging dat deze middelen op het juiste taakveld komen te staan.
- Bronaanpak Plasticvrije Rivieren
Voor het project “Bronaanpak plasticvrije Rivieren” hebben we subsidie ontvangen. Met deze budget neutrale wijziging passen we de begroting op lasten- en batenniveau aan.
- Huisuitzettingen
Bureau Toezicht en handhaving maakt kosten voor huisuitzettingen. Deze kosten kunnen in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever. Dit is nog niet in de begroting opgenomen. Met deze wijziging wordt daarmee voorzien.
- Ondergrondse ordening
Als er grondwerkzaamheden worden verricht in verband met kabels en leidingen in de grond dan ontvangen wij hiervoor leges. Hier tegenover staan begrote lastenbudgetten waaruit we de herstelwerkzaamheden betalen. Al enige jaren blijkt dat de lasten- en batenramingen te laag zijn opgenomen in de begroting. We brengen met deze wijziging zowel de lasten als de baten op het juiste niveau.
- Reserves Rivierpark en Stadsbrug
We boeken op basis van de feitelijke benodigde middelen een mutatie in de reserves voor Rivierenpark en Stadsbrug. Dit verloopt budgetneutraal.
- Onderhoud historische parken
Voor het onderhoud van de historische parken ontvangen we jaarlijks een subsidiebedrag. Deze bedragen staan op een OMBD (096). Met deze wijziging regelen we de onttrekking aan de OMBD voor de gemaakte kosten en voegen deze toe aan het budget Integraal beheer centrum parken.
- Decentralisatie Uitkering Bodemsanering
In de meicirculaire 2024 zijn aan de gemeente Nijmegen middelen voor de periode 2024 t/m 2030. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van het ambtelijk apparaat dat zorg draagt voor het uitvoeren van de taken die de Wet bodembescherming toekent aan bevoegde gezagen (gemeenten en provincies). De middelen voor 2025 t/m 2030 zijn reeds verwerkt in de Stadsbegroting 2025-2028. Voor 2024 regelen we dit in het Verzamelvoorstel van de 2e Voortgangsmonitor 2024. Vervolgens voegen we deze middelen voor 2025-2030 toe aan de bestemmingsreserve.
- Aanpassing meerjarenbegroting bestemmingsreserve Decentralisatie-uitkering Bodemsanering
Op 6 juli 2016 is de Raad akkoord gegaan met de instelling van de bestemmingsreserve ‘Decentralisatie uitkering Bodemsanering’ en de bijhorende meerjarenbegroting 2016 t/m 2020 (raadsbesluit 87/2016; BW-01449). De dekking was afkomstig van rijksmiddelen via het Gemeentefonds. Omdat de jaarlijkse uitgaven moeilijk te voorspellen zijn, met name vanwege de dynamiek binnen de gemeentelijke ontwikkelingslocaties, actualiseren we jaarlijks de begroting bij de 2e Voortgangsmonitor. Dit jaar is dat inclusief de middelen vanuit de meicirculaire 2024 van het Gemeentefonds (zie ook 38. Decentralisatie Uitkering Bodemsanering). Het geheel verloopt budgettair neutraal.
- Regionale samenwerking klimaatadaptatie
Binnen de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) is afgesproken dat Nijmegen penvoerder is binnen deze samenwerking tussen Nijmegen, de provincie Gelderland en deelnemende regiogemeenten. Nijmegen schiet de kosten voor (o.a. de kosten voor een procesregisseur) en ontvangt daarvoor opbrengsten terug van de overige deelnemers. We verwerken dit budgetneutraal in de begroting.
- Subsidieprojecten Milieubeheer
Energiecontroles bij bedrijven 2024 (EML)
De provincie Gelderland heeft in 2024 een subsidie toegekend voor de uitvoering van energiecontroles bij bedrijven (EML). Met deze melding passen we met het oog op rechtmatigheid van de uitgaven, de lasten en baten in de begroting hierop aan. Het geheel is budgettair neutraal.
Specifieke uitkeringen Schone Lucht Akkoord
Op 23 september 2020 heeft de raad het uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030” vastgesteld (raadsbesluit 88-2020). Voor een deel van de maatregelen wordt via de subsidieregeling Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK-SLA) medefinanciering (50%) gevraagd bij het Rijk. We passen de begroting eenmalig aan conform de nieuwe toegekende rijkssubsidies en aan de gewijzigde planning van de reeds ontvangen rijkssubsidies Vervolg Zero emissie loket (beschikking dd 29-7-2024) en Scherper vergunnen (beschikking dd 25-11-2022),
SPUK-subsidie Diffuus lood
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor onderzoek naar de aanwezigheid van lood in kwetsbare gebieden. De stadsbegroting is hierop ingericht bij de 1e Voortgangsmonitor 2022 (BW-01809) (via OMBD O140). Door vertraging in de uitvoering is verlenging van het project aangevraagd tot en met 2027. In afwachting van de uitstelbeschikking herprogrammeren we het verwachte restant naar 2025.
SSV gevelisolaties
Het Rijk verleent Nijmegen subsidie voor geluidsanering van woningen op B-lijst (SSV-regeling). De stadsbegroting is hierop ingericht bij raadsbesluit 159/2015, dd 17 december 2014 (BW-01382) (via OMBD O079). De aanpak verloopt via aparte clusters van een of meer straten; het rijk verleent hierbij per cluster subsidie voor eerst de voorbereidingsfase en vervolgens de saneringsfase. Bij de 2e Voortgangsmonitor passen we jaarlijks de meerjarenbegroting aan naar de laatste stand van zaken. Dit is van toepassing op deTweede Oude Heselaan e.o. (beschikking dd 24-8-2022), Hatertseweg (beschikking dd 8-9-2022), Prins Bernhardstraat-Heyendaalseweg e.o. (beschikking dd 21-9-2022) en Kronenburgersingel-Lange Hezelstraat (beschikking dd 7-12-2022). Als oorzaken voor de vertraging gelden beperkte capaciteit begeleidend adviesbureau; beperkte beschikbaarheid aannemers met ervaring met saneringsprojecten, niet reageren van bewoners op onze brieven en bezwaren van bewoners.
Overdracht bodemtaken Omgevingswet
De provincie Gelderland heeft Nijmegen subsidie verleend voor een meerjarig project (tot en met 2027) om de organisatie aan te passen aan de Omgevingswet. De begroting is hierop ingericht bij de 2e Voortgangsmonitor 2023 (BW-01897). Door capaciteitsproblemen is de uitvoering vertraagd.
- Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI)
Door drukte aan de balie RNI ontvangen we meer inkomsten. Tegenover deze inkomsten staan extra inhuurkosten. Wij actualiseren dit in de begroting door een verhoging van de lasten en baten. Het geheel verloopt budgetneutraal.
- Extra rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
De Gemeente Nijmegen ontvangt voor 2024 en verdere jaren van het Rijk (Min OCW/DUO) middelen voor het Onderwijsachterstandenbeleid. Voor 2024 op basis van een definitieve beschikking en 2025 en verdere jaren op basis van een voorlopige beschikking. Het betreft een aanpassing van een reeds langer lopende spuk-uitkering. De uitkering valt in 2024 hoger uit dan de voorlopige uitkering 2024. Daarnaast volgt vanaf 2025 nog een verhoging van de rijksmiddelen OAB. Met een budgetneutrale wijziging bij de 2e Voortgangsmonitor 2024 verwerken we deze middelen alsnog in de begroting van het programma Onderwijs. Hierbij worden de baten en lasten vanaf 2024 opgehoogd. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring D8 in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
- Extra rijksmiddelen Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
Bij beschikkingen d.d. 19-08-2024 en 24-09-2024 heeft het Min OCW/DUO de subsidie Educatie middelen 2024 (voor de bijstelling van de lonen en prijzen) verhoogd en daarenboven het nieuwe subsidiebedrag 2025 ev jaren verleend. Het betreft een voortzetting van het bestaande rijksbeleid voor Educatie. De uitkering valt in 2024 hoger uit dan de voorlopige uitkering 2024. Daarnaast volgt vanaf 2025 een verhoging van de rijksmiddelen educatie. De uitvoering Educatie vindt plaats in regionaal verband; Nijmegen is contactregio. De middelen worden met een budgetneutrale wijziging in de begroting van het programma Onderwijs opgenomen. Hierbij worden de baten en lasten voor 2024 en verdere jaren verhoogd. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa (D10) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
- Volkstuinen
Het budget voor volkstuinen staat op het taakveld Verkeer en Vervoer. Dit hoort echter bij het taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie. We corrigeren dit in de begroting en voldoen daarmee aan de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoorden (BBV).
- Preventie met Gezag
We hebben van het Rijk voor de periode 20223 - 2026 middelen ontvangen voor Preventie met Gezag. In afwachting van concrete invulling staan deze middelen gereserveerd in een OMBD. In 2024 zijn er kosten gemaakt voor werkzaamheden uitgevoerd door Stichting Halt, Stichting Willem Schikker en de Jeugdbeschermingstafel. We verwerken dit in de begroting met een verhoging van zowel lasten als baten. Dit verloopt budgetneutraal.
- Versterkingsgelden
We hebben van het rijk voor de periode 2023 -2024 middelen ontvangen voor Versterkingsgelden. In afwachting van concrete invulling staan deze middelen gereserveerd in een OMBD. Bij de 2e Voortgangsmonitor kijken we naar de gemaakte kosten en onttrekken we deze aan de OMBD. In 2024 zijn kosten gemaakt door de gemeente Culemborg, Stichting Bureau Weiland en Stichting Bindkracht 10. We verwerken dit in de begroting door zowel lasten als baten te verhogen. Het geheel verloopt budget-neutraal.
- Nazorg ex-gedetineerden
Er is voor 2024 een rijksbijdrage ontvangen voor begeleiding van ex-gedetineerden. Voor de lasten en baten stellen we de begroting bij. Het geheel verloopt budgetneutraal.
49. Opvang Oekraïners Prins Hendrikstraat
Voor de opvang van Oekraïners hebben we de Prins Hendrikstraat 7 verbouwd. Hiervoor is van het Rijk een aanvullende bijdrage ontvangen. We verwerken dit in de begroting. Het geheel verloopt budgetneutraal.
50. Brede SPUK GALA
Conform de brief van 14-10-2024 stelt het Ministerie van VWS de verlening van de Brede specifieke uitkering GALA bij middels een meerjarige indexering. Deze aanvulling op de GALA- budgetten betreft een vergoeding voor kostenontwikkelingen. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.
Taakmutaties
In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de septembercirculaire 2024) overgeheveld naar de programma’s.
Meicirculaire '24 | ||||||||||||||
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||||
Overheveling naar programma's | Financiën | L | 8.244 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Einde lening inburgeringsplichtig (D | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Veilige steden (DU) | Veiligheid | L | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Maatschappelijke begeleiding (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Bodembescherming (DU) | Openbare ruimte | L | -315 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Uitvoeringskosten Omgevingswet (DU) | Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -499 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Nationaal actieplan dakloosheid (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -1.490 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Beschermd Wonen (IU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -3.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Suppletie-uitkering Bommenregeling | Bereikbaarheid | L | -28 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Openbare ruimte | L | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Veiligheid | L | -177 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -19 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -2.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Werkdrukverlaging jeugdbescherming (T) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -387 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -26 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Landelijke Vreemdelingen Voorziening (T) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg (T) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 361 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Participatie (IU) - deel tegemoetkoming sociaal ontwikkelbedrijf | Werk en Inkomen | L | -715 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Septembercirculaire '24 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||||
Overheveling naar programma's | Financiën | L | 495 | 617 | 7.010 | 6.347 | 6.281 | |||||||
Einde lening inburgeringsplichtig (D | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -18 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Bed, bad en brood (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -269 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Openbare bibliotheken (DU) | Cultuur en Cultureel Erfgoed | L | 0 | -552 | -552 | 0 | 0 | |||||||
Digitaal Stelsel Omgevingswet (T) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 112 | 147 | 179 | 214 | 251 | |||||||
Bijstand jongerennorm (T) | Werk en Inkomen | L | 0 | 0 | 149 | 156 | 165 | |||||||
Besparingsverlies jeugd (T) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | 0 | 0 | -6.600 | -6.600 | -6.600 | |||||||
Maatschappelijke opvang en OGGz (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -90 | -90 | -90 | -90 | -90 | |||||||
Vrouwenopvang (DU) | Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | 1 | 1 | 1 | -4 | -4 | |||||||
Wet Betaalbare huur (DU) | Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -112 | -195 | -167 | -94 | -75 | |||||||
Faciliteitenbesluit opvangcentra (DU) | Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -119 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Indexatie DU Jeugd: overheveling van accres naar regionaal programma (DU) | Onderwijs | L | 0 | 72 | 70 | 71 | 72 |